Title: Archetypy hrdinů v současných českých pohádkách a jejich percepce dětmi
Other Titles: Archetypes of heroes in contemporary Czech fairy tales and their perception of children
Authors: Holubová, Lucie
Advisor: Miňhová, Jana
Referee: Šámalová, Kateřina
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/3651
Keywords: archetyp;pohádka;percepce;vývoj jedince
Keywords in different language: archetype;fairytale;perception;development of individual
Abstract: Tato bakalářská práce se zaměřuje na archetypy hrdinů v současné české filmové pohádkové tvorbě. V úvodu teoretické části je zpracované téma vymezení pohádky z psychologické perspektivy a její funkce a význam pro emoční, kognitivní a morální vývoj jedince. Následně je v teoretické části popsána koncepce kolektivního nevědomí a jeho pojetí archetypů C. G. Junga. V závěru teoretické části je rozebrána struktura pohádkového vyprávění a jeho interpretace a symbolika z pohledu psychologie. Praktickou část se věnuje výzkumu archetypů v současné české pohádkové tvorbě a percepci těchto archetypů dětmi. Výzkum je zaměřen především na děti předškolního věku. Výzkum využívá kvalitativní i kvantitativní metody.
Abstract in different language: This bachelor thesis focuses on the archetypes of heroes in the contemporary Czech film fairy tale production. In the introduction of the theoretical part, there is elaborated the definition of the subject from a psychological perspective and its function and importance for emotional, cognitive and moral development of an individual. Subsequently, the concept of collective unconscious and his concept of archetypes by C. G. Jung are described in the theoretical part. The conclusion of the theoretical part analyzes the structure of the fairy tale narration and its interpretation and symbolism from the psychological point of view. The practical part is devoted to the research of archetypes in the contemporary Czech fairy tale production and perception of these archetypes by children. The research is mainly focused on preschool children. The research uses both qualitative and quantitative methods.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP - Holubova 2012.pdfPlný text práce1,38 MBAdobe PDFView/Open
Holubova - vedouci.pdfPosudek vedoucího práce280,15 kBAdobe PDFView/Open
Holubova - oponent.pdfPosudek oponenta práce376,27 kBAdobe PDFView/Open
Holubova - prubeh obhajob.pdfPrůběh obhajoby práce112,04 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/3651

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.