Název: Motorový člun
Další názvy: Motor jacht
Autoři: Muziková, Olena
Vedoucí práce/školitel: Siebert Petr, Ing.
Oponent: Zvonek Miroslav, Doc. akademický sochař ArtD.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/43839
Klíčová slova: plavidlo;super jachta;design;loď;interiér;exteriér;transport design;mega jachta;motorová jachta
Klíčová slova v dalším jazyce: vessel;super yacht;design;ship;interior;exterior;transport design;mega yacht;motor yacht
Abstrakt: Jako téma diplomové práce jsem zvolila Motorovou jachtu. Měla jsem v úmyslu navázat na svou bakalářskou práci na podobné téma s tím, že projekt bude obsáhlejší a náročnější, aby co nejlépe reprezentoval závěrečnou práci. Chtěla jsem si rozšířit své portfolio a celkové zkušenosti v tomto odvětví designu. Cílem práce bylo navrhnout koncept exteriéru luxusní super jachty. která dokáže nahradit bydlení na pevnině, je schopna plout na moři i několik týdnů a bude šetrnější k životnímu prostředí. Jachta slouží především k rekreaci a není určena pro vysokorychlostní plavbu. Svou prací jsem chtěla znázornit možnosti a variabilitu bydlení na vodě. Na počátku bylo důležité si nastudovat stávající trh jachet a vytvořit důkladnou rešerši. Následně jsem hledala inspiraci především u mořských tvorů a architektuře. Pojmenovala jsem svou loď jménem Balena. Název vychází z latinského názvu velryby, protože tento tvor mě velmi inspiroval v designu exteriéru jachty. Dominantní prvky těla velryby jsem skombinovala s detaily moderní architektury. Mým záměrem bylo, aby jachta evokovala eleganci a majestátnost velryby. Jachta je rozdělena na 3 paluby pro ubytování a rekreaci a podpalubí s motory a technickým zázemím. Design interiéru je řešen tak, aby působil jako interiér v architektuře a nepřipomínal tak loď. Ubytování na jachtě je řešeno třemi kajutami pro hosty, soukromým apartmánem pro majitele, kajutou pro kapitána, a třemi kajutami pro posádku. Všechny ubytovací prostory mají svou koupelnu. Nesmí chybět palubní kuchyně s barem, obývací prostory, jídelna a rekreační prostory s terasami, bazénem a vířivkou. Na bocích trupu jsou výklopné balkóny sloužící, nejen pro nástup do lodi, ale i jako přístup k vodě a k možnosti vylodění malého člunu. Nedílnou součástí je Kapitánský můstek na nejvyšší palubě s kontrolní místností. Super jachta má rozměry o délce 53 m, šířce 11,4 m a výšce 11,5 m s ponorem (ponor 2,3 m). Loď má 3 paluby a podpalubí abych dosáhla potřebného množství místnosti a komfortu na lodi. Výška stropu je od 2,5 m do 2,7 m podle místnosti, díky kterým mohu docílit pocitu pobytu v domě, apartmá nebo hotelu. Loď je námořního typu, kategorie B. To znamená, že loď může vyplout na vlnu až 4 metry. Loď je rekreačního typu. Pro trup jachty jsem použila nerezovou ocel, nástavba je hliníková a některé časti z kompozitních materiálů. Na podlahy jednotlivých palub jsem použila týkové dřevo, kvůli jeho vlastnostem. Interiér je navržen především z přírodních materiálů. Loď může být vybavena volitelným systémem "3 jízdních režimů", který dává tři možnosti plavby lodi: 1. Standardní režim: se dvěma hlavními dieselovými motory (2x CAT C32ACERT 1081 kW, 2300ot/min). Dvou hřídelový pohonný systém vrtule. 2. Elektrický režim: elektrický pohonný systém s elektromotorem o výkonu 2 x 300 kW je napájena akumulátory: (1 MWh), stejně jako solární panely na horní části lodi 3. Hybridní režim: dieselelektrický pohonný systém poháněný dieselovým generátorem přímo k elektromotoru a pro nabíjení akumulátoru. Všechny tři režimy fungují současně nebo samostatně. To umožňuje flexibilnější řízení spotřeby, což znamená mnohem lepší účinnost, méně hluku, méně škodlivých emisí a mnohem méně vibrací. Přínos mé práce tkví v novém tvarovém řešení. Tento typ člunu má výhodu nad ostatními super jachtami tím, že je vybaven volitelným systémem "3 jízdních režimů", díky kterým má nižší spotřebu, hluk a vibrace během plavby. Loď se snadněji ovládá. Další přínosem je prostorné rozvržení interiéru, které postrádá většina jachet. Hlavním přínosem je inovativní vzhled inspirován velrybou.
Abstrakt v dalším jazyce: I chose the Motor Yacht as the topic of my diploma thesis. I intended to follow up on my bachelor's thesis on a similar topic, with the project being more extensive and demanding in order to best represent the final thesis. I wanted to expand my portfolio and overall experience in this design industry. The aim of the work was to design the concept of the exterior of a luxury super yacht. which can replace living on land, is able to sail at sea for several weeks and will be more environmentally friendly. The yacht is used primarily for recreation and is not intended for high-speed sailing. With my work I wanted to show the possibilities and variability of living on the water. In the beginning, it was important to study the current yacht market and create a thorough search. Subsequently, I looked for inspiration mainly from sea creatures and architecture. I named my ship Balena. The name is based on the Latin name of the whale, because this creature inspired me a mainly in the exterior design of the yacht. I combined the dominant elements of the whale's body with details of modern architecture. My intention for the yacht was to evoke the elegance, proportions and majesty of a whale. The super yacht has dimensions of 53 m long, 11.4 m wide and 11.5 m high with a draft (2.3 m draft). It is divided into 3 decks for accommodation and recreation and a lower deck with engines and technical facilities. The interior is designed to act as living space in architecture and not resemble a ship. Accommodation on the yacht is solved by three cabins for guests, a private apartment for the owner, a cabin for the captain, and three cabins for the crew. All accommodation units have their own bathroom. There is also an on-board kitchen with bar, living areas, dining room and recreation areas with terraces, swimming pool and whirlpool. On the sides of the hull are tilting balconies serving, not only for boarding the boat, but also as access to water and the possibility of disembarking a small boat. An integral part is the Captain's Bridge on the highest deck with a control room. The height of the ceiling is from 2.5 m to 2.7 m depending on the room, thanks to which I can achieve the feeling of staying in a house, apartment or hotel. The ship is of the maritime type, category B. This means that the ship can sail up to 4 meter waves. I used stainless steel for the yacht hull, the superstructure is aluminum and some parts are made of composite materials. I used teak wood for the floors of individual decks, due to its properties. The interior is designed mainly from natural materials. The boat can be equipped with an optional system of "3 driving modes", which gives three options for sailing the boat: 1. Standard mode: with two main diesel engines (2x CAT C32ACERT 1081 kW, 2300 rpm). Twin-shaft propeller drive system. 2. Electric mode: electric propulsion system with an electric motor with a power of 2 x 300 kW is powered by batteries: (1 MWh), as well as solar panels on the top of the ship 3. Hybrid mode: diesel electric propulsion system driven by a diesel generator directly to the electric motor and for charging battery. All three modes work simultaneously or separately. This allows for more flexible power management, which means much better efficiency, less noise, less harmful emissions and much less vibration. The benefit of my work lies in the new shape solution. This type of boat has an advantage over other super yachts in that it is equipped with an optional "3 driving modes" system, thanks to which it has lower consumption, noise and vibration during the voyage. The ship is easier to control. Another benefit is the spacious interior layout that most yachts lack. The main benefit is an innovative look inspired by a whale.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KDE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova_prace_Olena_Muzikova_elektronicka_verze.pdfPlný text práce7,4 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Muzikova.pdfPosudek oponenta práce505,55 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Muzikova_0.pdfPosudek vedoucího práce500,22 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Muzikova_1.pdfPrůběh obhajoby práce243,89 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/43839

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.