Název: Experimentální grafické postupy v ilustraci
Další názvy: Experimental graphic procedures in illustration
Autoři: Knorová, Markéta
Vedoucí práce/školitel: Axmann Mikoláš, Prof. akad. mal.
Oponent: Raudenský Martin, Doc. PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/43987
Klíčová slova: ilustrace;wernisch;instalace;grafika;linoryt;papírové plastiky;video záznam;tradiční technika;věže;papír;prostorové vyjádření;poezie
Klíčová slova v dalším jazyce: ilustration;installation;wernisch;linocut;paper objects;poetry;three-dimensional space
Abstrakt: Papírové věže jsou velkoformátové projevy v prostoru volně navazující na poezii Ivana Wernische. Stavby vyrůstají z pocitů vytrženosti, nezařaditelnosti a neúplnosti. Poezii lze vnímat různými způsoby, tatáž báseň je pro každého z nás jiná. Záleží na úhlu pohledu. I podoba věží je proměnlivá. Obraz je reliéfně rozkládán do vrstev a vzniká tvar na pomezí grafiky a instalace, tvořený tisky z výšky a papírovými objekty. Cílem projektu je snaha o napojení na místo, pro které jsou instalace určeny. Vytržení diváka z běžnosti a vhození ho do "skleníkového" prostředí neúplností, kde ne všechno je snadné pojmenovat. Věže akcentují všednost a banálnost, avšak pomocí měřítka a skladby připisují věcem nové významy. Například šlehací metlička může při své naddimenzované velikosti a v souvislosti s ikonou, evokovat křížovou klenbu kostelní lodi. Vznikly tři věže rozměrově se pohybující kolem 4 000 mm x 1 400 mm a jedna malá 600 mm x 270 mm. Každá instalace je složena ze dvou grafik a několika plastik. Sporadicky je možné v zámku narazit na fragment grafiky lapený do oprýskané omítky nebo schovaný za posuvnými průduchy. Až na jednu temnou výjimku v náladě instalací převládá světlo. Výstupem diplomové práce je video záznam, který pomáhá zprostředkovat zážitek z výstavy, ta bohužel zatím není otevřena. Video je záznamem díla, ale současně je dílem samo, je artefaktem, který přetrvá poté, co výstava zanikne a prostory zámku se změní. Záznam nemůže nahradit zážitek z osobní návštěvy. Na druhou stranu poskytuje jiné možnosti, které jsem měla možnost použít. Např. práce se střihem, manipulaci se světlem, zapojení figury a zvuku v daný moment, vyříznutý detail z celku, apod. Video je cestou napětí. Nejen, že má evokovat pocit napětí, ale také je putováním po kabelech, které nás provádějí jednotlivými instalacemi. Jak už jsem zmínila, kabely jsou oběhovou soustavou prostoru i projektu.
Abstrakt v dalším jazyce: Paper towers are large format visual pieces in three-dimensional space, loosely based on the poetry of Ivan Wernisch. The objects explore feelings of dissociation, otherness and incompleteness. Poetry can be read in various ways, one poem can be very different for every one of us, depending on the point of view. The form of the towers is variable in a similar way. The image is organised into relief layers and the result is an object on the border between an installation and graphic art, composed of relief prints and paper objects. The project aims to be connected with the place for which the installations were made and to take the viewer out of the ordinary everyday experience, placing him into an isolated environment where things are difficult to fully grasp and understand. The Towers show everyday banalities but by using a different scale and combinations of things around us, new meanings are created. For example, a whisk made monumental by comparison to the objects surrounding it can remind us of gothic church arches. Three towers circa 4 000 mm x 1 400 mm are accompanied by one smaller tower 600 mm x 270 mm. Each installation consists of two prints and several paper sculptures. In addition, there are a few fragments of prints stuck to the walls as well as hidden in ventilations of the exhibition building. Apart from one dark exception, the overall impression of the installation is light. The project is connected to a specific place - the chateau in Panenské Břežany. Each installation is inspired by one poem by Ivan Wernish, whose poetry is often grotesque and chilling, similarly to the strange rooms of the chateau formed by the architectural renovation during the socialist regime. The installations are presented by a video preserving the experience of the exhibition. The video is a record of the exhibition as well as an art piece of its own, an artefact which will survive after the installation ceases to exist and the building of the chateau changes. The record cannot fully replace the live experience, it allows however different artistic possibilities of interaction with the exhibition, for example the option of light manipulation, film editing, the introduction of a person as part of the piece, usage of sound and the focus on a specific detail. The journey of the camera follows electric cables which guide the viewer through the installations. They represent the blood circulation of the space as well as the project.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KVU)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BcA.M.Knorova_Diplomova_Prace.pdfPlný text práce2,33 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Knorova.pdfPosudek vedoucího práce468,41 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Knorova_0.pdfPosudek oponenta práce526,44 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Knorova_1.pdfPrůběh obhajoby práce252,71 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/43987

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.