Title: Cesta k úplnému lidství ve vzdělávání
Other Titles: The concept of holistic humanity in the education
Authors: Kunášek, Daniel
Advisor: Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Referee: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45124
Keywords: výchova k lidství;současná výchova;antroposofie;antropologie;humanistická psychologie;humanizace;pedocentrismus;výchova k hodnotám;dílna lidskosti;waldorfské školy;církevní školy;montessori
Keywords in different language: education for humanity;contemporary education;anthroposophy;anthropology;humanistic psychology;humanization;pedocentrism;education for values;workshop of humanity;church school;montessori education;waldorf education
Abstract: Práce se zabývá holistickým přístupem k člověku, zejména pak přístupem Komenského k úplnému lidství, a relevantností některých z jeho myšlenek, které mohou vést k obohacení i dnešní výchovy. Poskytuje výčet Komenského antropologie, která má za cíl vést člověka k úplnosti a dosahovat tak úplného lidství. Officina humanitatis (dílna lidskosti), škola, je místem, kde má být člověk vedený a formovaný k oné úplnosti. Komenského myšlenky jsou porovnávány s vybranými mysliteli a způsoby vzdělávání. Hodnoty, které přináší již Komenský, ale vidíme je explicitně u pozdějších autorů, jsou například lidská svoboda, seberozvoj a seberealizace člověka, naplňování vlastního bytí, spolubytí či svébytnost. Vybrané současné systémy, jimiž jsou waldorfské školy, montessoriovská pedagogika a církevní školy, jsou v práci zařazeny z důvodu jejich práce s transcendentnem v edukaci. Práce ukazuje, že celá humanizace a demokratizace školství může být obohacena Komenského teleologickou antropologií.
Abstract in different language: The work is focused on a holistic approach to man, especially Comenius's approach to full humanity and the relevance of some of his ideas, which can lead to the enrichment of today's education. It provides a list of Comenius' anthropology, which aims to lead man to completeness and thus achieve complete humanity. Officina humanitatis (workshop of humanity), a school, is the place where man is to be led, shaped, and educated to full humanity. Comenius's ideas are compared with selected thinkers and education systems. The values and thoughts that Comenius already brought, but we see it explicitly in later authors, are, for example, human freedom, self-development, and self-realization of man, fulfillment of one's own being, coexistence, or originality. Selected current education systems, such as Waldorf schools, Montessori pedagogy, and church schools, are included in the work due to their work with the transcendent in education. This graduate thesis demonstrates that the whole humanization and democratization of education may be enriched by Comenius' teleological anthropology.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kunasek-Daniel_DP.pdfPlný text práce822,81 kBAdobe PDFView/Open
Kunasek_oponent.pdfPosudek oponenta práce781,78 kBAdobe PDFView/Open
Kunasek_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce617,51 kBAdobe PDFView/Open
Kunasek_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce197,75 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/45124

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.