Title: | Autorita učitele na 1. stupni základní školy |
Other Titles: | The authority of a teacher at primary school |
Authors: | Mlezivová, Natálie |
Advisor: | Nováková Daniela, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/49961 |
Keywords: | autorita;učitel;žáci;1. stupeň zš |
Keywords in different language: | authority;teacher;pupils;primary school |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá problematikou autority učitele na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo na základě dotazníkové šetření a následných rozhovorů zjistit, jak jednotliví učitelé autoritu vnímají, co pro ně znamená, jakým způsobem si ji budují a udržují. Práce je koncipována do dvou částí. V teoretické části se zabývám vymezením autority, jejími typy, krizí autority, okolnostmi jejího vzniku a ztráty. Zaměřuji se také na osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Poslední kapitola je věnována autoritě učitele, kde uvádím význam autority v učitelské profesi, strategie budování autority a v neposlední řadě také kompetence učitele při jejím získávání. V praktické části popisuji uskutečněný kvantitativně - kvalitativní výzkum a předkládám jeho výsledky. Na základě výpovědí učitelů jsou poté vyvozena doporučení pro pedagogickou praxi. |
Abstract in different language: | The graduate thesis deals with the issue of a teacher 's authority at primary school. The aim was to find out how the particular teachers perceive authority; what does it mean to them; how do they build and maintain it, by means of a questionnaire and the further interviews. The thesis is divided into two parts. In the theoretical background, I deal with the definition of authority, its types, the crisis of authority, circumstances of its building and loss. Moreover, I focus on the personality of teacher and his/her professional development. The last chapter concerns with the teacher's authority, its meaning, the strategies of its building. Furthermore, the teacher's competences in its building are mentioned. In the practical part, I describe a quantitatively - qualitative research and enclose its results. Recommendations for a pedagogical praxis are drawn based on the teachers' responses. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP - Natalie Mlezivova.pdf | Plný text práce | 2,51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Mlezivova VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 207,37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Mlezivova OP.pdf | Posudek oponenta práce | 155,56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Mlezivova O.pdf | Průběh obhajoby práce | 5,88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/49961
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.