Název: Vyspělost řízení rizik u přímých dodavatelů v automobilovém průmyslu
Autoři: Čech, Marek
Oponent: Vlachý Jan, Doc. Ing. Ph.D.
Fotr Jiří, Prof. Ing. CSc.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/52467
Klíčová slova: vyspělost řízení rizik;systém řízení rizik;vyspělostní modely;řízení rizik v automobilovém průmyslu
Klíčová slova v dalším jazyce: risk management maturity;risk management systém;maturity models;automotive risk management
Abstrakt: Řízení rizik podobně jako další činnosti, které by měl zastávat management organizace, je komplexní problematikou. Ta především v post-covidové době nabývá ještě většího významu. Obor řízení rizik, jež se začal formovat v 90. letech (Hillson, 1997), dostává díky moderním technologiím a stále novým výzvám nový ráz. V rámci problematiky řízení rizik existují různé techniky a přístupy, jak se na danou věc dívat. Odborně se těmto přístupům říká modely či standardy. Při adaptaci principů řízení rizik do organizace se poté bavíme o tzv. systému řízení rizik. Ten funguje jako jakýkoliv jiný systém na základě interakcí jeho jednotlivých částí. Z dlouhodobého vývoje organizace jako celku nás poté zajímá tzv. vyspělost daného systému. A právě na problematiku vyspělosti řízení rizik se zaměřuje předložená práce. Autor v rámci této práce prochází procesem, na jehož začátku je popsána problematika řízení rizik v globálním kontextu i v nuancích post-pandemické situace. V rámci práce jsou též představeny již existující metodiky a standardy. Dochází k analýze modelů pro hodnocení vyspělosti řízení rizik a pro potřeby automobilového průmyslu a jeho Tier 1 dodavatelů. Z analyzovaných modelů je vytvořen model nový, který je plně adaptován pro potřeby automobilového průmyslu. Jsou rozebrány jeho základní stavební kameny a je podroben šetření panelu expertů v rámci Delphi metody. Z tohoto akademicky detailně popsaného postupu nakonec vzniká finální podoba modelu. Klíčovou součástí modelu mimo popisu jednotlivých úrovní vyspělosti je i dotazník, který umožňuje rychlé a indikativní ohodnocení konkrétní organizace v automobilovém průmyslu z hlediska její vyspělosti. Celá práce končí pilotáží nově vytvořeného modelu na několika organizacích. Na základě pilotáže jsou shrnuty přínosy modelu a ověřena jeho použitelnost v praxi. Celá práce popisuje, jak pracovat s vyspělostními modely v oblasti řízení rizik, a prakticky ukazuje, jak vytvořit a přizpůsobit model potřebám konkrétního odvětví. V rámci práce je použito několik metodik výzkumu, ať se jedná již o zmiňovanou metodu Delphi nebo systematickou literární rešerši. Pracuje se též s technikami analýzy a syntézy, strukturovanými rozhovory a pilotáží, která do práce přináší případové studie.
Abstrakt v dalším jazyce: Risk management is a complex issue. Especially in the post-covid era, it is becoming even more important. The field of risk management, which began to take shape in the 1990s (Hillson, 1997), is taking on a new character thanks to modern technology and ever new challenges. There are different techniques and approaches to look at the subject within the risk management issue. These approaches are called models or standards. Adaptation of risk management principles to an organisation is called risk management system. Risk management system works based on the interaction of its individual parts. From the long-term perspective, we are interested in the so-called maturity of the system. The risk management maturity is the focus of the presented thesis. In the thesis author goes through a process, at the beginning of which the issue of risk management is described in the global context and in the nuances of the post-pandemic development. Later, an analysis of models for assessing risk management maturity in the automotive industry and its Tier 1 suppliers is undertaken. The work includes an introduction to existing methodologies, models and standards. From the models analysed, a new model is developed and it is fully adapted to the needs of the automotive industry. Its basic building blocks are described and it is subjected to an verification by a panel of experts within the Delphi method. Based on this academically detailed process, the final model is developed. In addition, key component of the model is a questionnaire that allows for a quick and indicative assessment of an organisation in the automotive industry in terms of its risk maturity. The whole thesis ends with piloting study of the newly developed model on several organisations. Based on the piloting, the benefits of the model are summarized and its applicability in practice is validated. The thesis describes how to work with maturity models in risk management and shows practically how to create and adapt the model to the needs of a specific industry. Several research methodologies are used throughout the thesis, whether it is the already mentioned Delphi method or a systematic literature search. Analysis and synthesis techniques, structured interviews and piloting are also included.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KPM)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Cech_DisP_2023.pdfPlný text práce1,62 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Oponentni posudek DisP. Ing. Cecha_doc. Vlachy.pdfPosudek vedoucího práce214,93 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hodnoceni doktoranda Ing.Cecha skolitelem doc. Vackem.pdfPosudek oponenta práce103,2 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Prubeh obhajoby_Ing. Marek Cech (13. 4. 2023).pdfPrůběh obhajoby práce352,81 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/52467

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.