Název: Zpětnovazební řízení výtahů pro kompenzaci nežádoucích vibrací
Další názvy: Anti-vibration feedback control of an elevator
Autoři: Kubeš, Břetislav
Vedoucí práce/školitel: Goubej Martin, Ing. Ph.D.
Oponent: Myslivec Tomáš, Ing.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55110
Klíčová slova: výtah;zpětnovazební řízení;vibrace;gain scheduling;linearizace podél trajektorie;časově variantní lqr;sdre
Klíčová slova v dalším jazyce: elevator;lift;feedback control;vibrations;gain scheduling;linearization around trajectory;time varying lqr;sdre
Abstrakt: Cílem této práce je zamezit kmitání kabin výtahů, které zanáší do systému pružný mód v podobě pružnosti závěsného lana. V tom tkví i nelinearita systému - čím delší závěs je, tím více pruží. Práce vychází z již zpracovaného projektu, jehož zadáním bylo dostat se k takové metodě robustního řízení výtahů pro různá zatížení v různých patrech (rovnovážných bodech), která by dovolila co největší rychlost a utlumila kmity způsobené zrychlením. V této práci vlastnosti řízení ještě vylepšíme zavedením technik robustního zpětnovazebního řízení - gain-scheduling, linearizace podél trajektorie a řízení časově variantním LQ regulátorem (SDRE). Navržené techniky otestujeme na simulačním modelu, a pokud bude možnost, tak i na vhodném mechatronickém systému emulujícím danou dynamiku.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis aims to block elevator cabin vibrations caused by flexible mode of the system in the form of flexibility of suspension rope. This also causes the non-linearity of the system - the longer the rope, the more flexible it is. This piece of work extends our project which aimed to work out the robust control method of elevators for different floors (equilibriums) and loads and which would allow us to achieve the highest possible speed while tempering oscillations caused by acceleration. In this work we will further improve the parameters of the regulation by robust feedback control methods, i.e. gain-scheduling, linearization around trajectory and time varying LQ regulator (SDRE). These methods will then be tested on simulation and also on mechatronic system emulating lift dynamics if possible.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KKY)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_Kubes.pdfPlný text práce14,57 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce60,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce59,81 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Prubeh obhajoby Kubes.pdfPrůběh obhajoby práce85,17 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/55110

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.