Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Tomiczková Světlana, RNDr. Ph.D. | |
dc.contributor.author | Bečvářová, Tereza | |
dc.contributor.referee | Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D. | |
dc.date.accepted | 2020-8-25 | |
dc.date.accessioned | 2024-03-25T11:46:26Z | - |
dc.date.available | 2019-10-1 | |
dc.date.available | 2024-03-25T11:46:26Z | - |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-6-19 | |
dc.identifier | 83065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/55394 | - |
dc.description.abstract | Prostorové vidění není samozřejmostí, a tak muže být řešení stereometrických úloh pro některé žáky středních škol náročné. Diplomová práce s názvem "Tvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie na středních školách" se soustředí na jednu oblast stereometrie, a to na řezy těles rovinou. V práci byly vytyčeny rozmanité cíle, s jednou společnou ideou, vnést do výuky stereometrie něco nového - obohatit výuku o zajímavé modely řezů na tělese, propojit klasickou výuku řezů těles s moderními technologiemi, vytvořit soubor příkladů s detailním popisem postupu řešení, ukázat možnosti využití programu 3D GeoGebra při výuce stereometrie, připravit vhodné motivační příklady z praxe a v neposlední řade ověřit vhodnost navržených pomůcek ve výuce. Diplomová práce tedy muže být inspirací pro žáky i učitele. Obsahuje soubor příkladů, který je určen primárně pro studenty středních škol, kteří v problematice řezů těles tápou. Postup řešení každého příkladu je vysvětlen, odůvodněn a doplněn obrázkem. Součástí práce jsou i pracovní listy se zadáním všech těchto příkladů. Každý příklad je navíc namodelován v programu 3D GeoGebra, kde lze odkrývat řešení krok po kroku. Příklady vytvořené v programu 3D GeoGebra mohou být vhodným podkladem pro učitele při výuce řezů těles. Práce dále přináší příklady pro zvídavé studenty, ať už se jedná o příklady s parametrem, jejichž řešení se opírá o dynamický software 3D GeoGebry, nebo o pseudo-reálné příklady, k jejichž vyřešení žáci využívají znalosti řezů těles. V rámci práce bylo vyrobeno několik modelů, některé z nich byly vytištěny na 3D tiskárně. Proces vzniku těchto modelů je popsán v jedné z kapitol. Text je doplněn fotografiemi pořízenými během tisku. Součástí práce je i čtyrminutové video dokumentující průběh tisku řezu na jehlanu. Příklady spolu s modely i tímto videem byly představeny žákům třetího ročníku gymnázia během čtyř vyučovacích hodin. Reflexe studentů proběhla pomocí dotazníku, který je v práci vyhodnocen. | cs |
dc.format | 127 s. | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Západočeská univerzita v Plzni | |
dc.rights | Plný text práce je přístupný bez omezení | |
dc.subject | stereometrie | cs |
dc.subject | řezy těles rovinou | cs |
dc.subject | střední školy | cs |
dc.subject | prostorová představivost | cs |
dc.subject | 3d tisk | cs |
dc.subject | modely | cs |
dc.subject | 3d geogebra | cs |
dc.subject | soubor příkladů | cs |
dc.subject | pracovní listy | cs |
dc.title | Tvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie \nl na středních školách | cs |
dc.title.alternative | Creation of interactive aids for teaching stereometry at secondary schools | en |
dc.type | diplomová práce | |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-level | Navazující | |
dc.thesis.degree-grantor | Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta aplikovaných věd | |
dc.thesis.degree-program | Matematika | |
dc.description.result | Obhájeno | |
dc.description.abstract-translated | Spatial vision is not obvious for everyone; thus, solving stereometric problems can be difficult for some secondary school students. This thesis on "Creation of Interactive Aids for Teaching Stereometry at Secondary Schools" focuses on one part of stereometry - sections of solids by a plane. Various aims were set in the thesis possessing one common idea: to bring something new to teaching stereometry - to enrich teaching of interesting models, connect classic teaching with modern technologies, create a set of examples with detailed description of the solution procedure, show possibilities of using 3D GeoGebra in stereometry teaching, prepare suitable motivational real-life examples and verify the suitability of the proposed teaching aids. This thesis can be useful for both students and teachers. The thesis contains a set of examples which are intended for students of secondary schools who do not understand the issue properly. A solution procedure for each example is explained, justified and completed with a picture. All the examples are included in worksheets, which are also part of the work. Each example is also created in 3D GeoGebra and it is possible to uncover a step-by-step solution. Examples created in the 3D GeoGebra program can be suitable material for teachers. The thesis also contains examples for inquisitive students - there are examples with parameter (these examples use 3D GeoGebra as a dynamic software program) and pseudoreal examples. In the context of this thesis, several models were created. Some of them were printed on a 3D printer. The process of creating these models is described in one of the chapters. The text is completed by photos taken while 3D printing. A four-minute-long video is also part of the thesis, documenting the process of model printing. All aforementioned examples, models and the model-printing video were presented to third-grade students during four teaching lessons. Reflections of students on the use of these methods were carried out using a questionnaire which is evaluated in the thesis. | en |
dc.subject.translated | stereometry | en |
dc.subject.translated | sections of solids by a plane | en |
dc.subject.translated | secondary schools | en |
dc.subject.translated | spatial vision | en |
dc.subject.translated | 3d printing | en |
dc.subject.translated | models | en |
dc.subject.translated | 3d geogebra | en |
dc.subject.translated | set of examples | en |
dc.subject.translated | worksheets | en |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KMA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace_Supikova 2020.pdf | Plný text práce | 97,3 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
PV_Supikova.pdf | Posudek vedoucího práce | 619,54 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
PO_Becvarova.pdf | Posudek oponenta práce | 617,47 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
P_Becvarova.pdf | Průběh obhajoby práce | 205,17 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/55394
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.