Název: Pokročilé algoritmy autonomního přistávání bezpilotního letounu na plošině
Další názvy: Advanced algorithms for autonomous landing of an unmanned aerial vehicle on a platform
Autoři: Breník, Vojtěch
Vedoucí práce/školitel: Neduchal Petr, Ing. Ph.D.
Oponent: Bouček Zdeněk, Ing.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55793
Klíčová slova: bezpilotní letadlo;kvadrokoptéra;autonomní přistávání;vítr;stín;kálmánův filtr;pid regulátor;dron;fiduciární značka;detekce;počítačové vidění;simulace;software in the loop;počítačový systém;vtol;letový řídicí software
Klíčová slova v dalším jazyce: unmanned aerial vehicle;quadcopter;autonomous landing;wind;shading;kalman filter;pid controller;drone;fiducial marker;detection;computer vision;simulation;software in the loop;computer system;vtol;flight controller
Abstrakt: Bezpilotní letadla (UAV) nacházejí široké uplatnění v oblastech jako je průzkum, monitorování prostředí nebo doprava. Klíčovým problémem pro jejich autonomní využití je nedostatečná přesnost při přistávání, jež může být zlepšena pomocí přídavných lokalizačních zařízení, která jsou však často nákladná a složitá na nastavení. Tato diplomová práce se zaměřuje na automatizaci přistávání UAV se svislým přistáním pomocí kamery a fiduciárního markeru v simulačním prostředí za působení větru a stínění plošiny. Jsou prozkoumány různé metody přistávání a použitelnost několika simulátorů pro simulaci přistávání čtyřrotorového letadla a vnějších vlivů, navržen simulační systém, s jehož využitím jsou experimentálně zjištěny vlastnosti 4 implementovaných metod vzhledem k vnějším vlivům. Pokročilé metody zvýšily robustnost a snížily počet pokusů potřebných k přistání v nepříznivých podmínkách. Stínění plošiny má vliv na maximální výšku, ze které lze úspěšně a spolehlivě detekovat marker a navržený simulační systém umožňuje efektivní testování různých metod přistávání za různých vnějších podmínek a zachytávání jejich výsledků, což podporuje rychlou iteraci při vývoji nových algoritmů.
Abstrakt v dalším jazyce: Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have diverse applications such as exploration, environmental monitoring, and transportation, yet landing automation remains a challenge due to imprecise pose estimation. Precision can be improved with additional localization devices, which, however, are often expensive and complex to set up. This thesis focuses on automating the vertical landing of UAVs using a camera and a fiducial marker in a simulated environment under the influence of wind and platform shading. Various landing methods and the usability of several simulators for simulating the landing of a quadrotor aircraft and external influences are researched. A simulation system is designed and utilized to experimentally determine the properties of 4 implemented methods of landing with external influences considered. Advanced methods increased robustness and reduced the number of attempts needed for landing in adverse conditions. Platform shading affects the maximum height from which the marker can be successfully and reliably detected. The proposed simulation system enables effective testing of different landing methods under various external conditions and capturing their results, supporting rapid iteration in the development of new algorithms.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KKY)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Brenik_DP.pdfPlný text práce6,42 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG-NeduchalP-243989.pdfPosudek vedoucího práce61,27 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG-BoucekZ-265734.pdfPosudek oponenta práce65,24 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce39,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/55793

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.