Title: Náklady a výnosy ve vztahu k tvorbě cen pro maloobchod a velkoobchod
Other Titles: Costs and revenues in relation to retail and wholesale pricing
Authors: Opatrná, Lucie
Advisor: Komorousová Veronika, Ing. Ph.D.
Referee: Hofmanová Martina, Ing.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55951
Keywords: šabata s.r.o.;náklady;výnosy;tvorba cen;obchodní marže;prodejní cena;maloobchod;velkoobchod
Keywords in different language: šabata s.r.o.;costs;revenues;pricing;trade margin;selling price;retail;wholesale
Abstract: Bakalářská práce pojednává o problematice tvorby cen u maloobchodu a velkoobchodu ve stavebninách ŠABATA s.r.o. V teoretické části jsou popsány a vysvětleny pojmy, jako jsou náklady, výnosy, faktory ovlivňující stanovení cen, metody tvorby cen, cenové strategie, obchodní marže a cenové slevy. Praktická část začíná představením společnosti ŠABATA s.r.o. a její ekonomickou charakteristikou. Dále je představena vybraná pobočka společnosti, a to stavebniny ŠABATA s.r.o., spolu s jejími zákazníky, dodavateli a evidencí zboží. Ve stavebninách je zkoumána a počítána výše obchodní marže a výše prodejní ceny pro jednotlivé skupiny zákazníků. Zjištěné obchodní marže a prodejní ceny jsou následně porovnávány mezi maloobchodem a velkoobchodem. V závěrečných částech práce je komparováno poskytování slev pro jednotlivé skupiny zákazníků a také je uveden dopad cen na jednotlivé skupiny zákazníků. Úplným závěrem práce je shrnuta tvorba cen ve stavebninách a jsou navržena možná doporučení pro společnost. Cílem této práce je zhodnotit tvorbu cen a výpočet obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků a jejich porovnání. Hlavním výstupem této bakalářské práce je komplexní zhodnocení procesu tvorby cen pro maloobchod a velkoobchod, včetně identifikace rozdílů ve výši obchodní marže pro jednotlivé skupiny zákazníků.
Abstract in different language: The bachelor thesis deals with the issue of pricing in retail and wholesale in the building material shop ŠABATA s.r.o. The theoretical part describes and explains concepts such as costs, revenues, factors influencing price determination, pricing methods, pricing strategies, trade margins and price discounts. The practical part begins with an introduction of the ŠABATA s.r.o. company and its economic characteristics. Next, a selected branch of the company, namely the building material shop ŠABATA s.r.o., is introduced together with its customers, suppliers and stock records. In the building material store, the amount of trade margin and the amount of selling price for individual customer groups are examined and calculated. The identified trade margins and sales prices are then compared between retail and wholesale. In the final parts of the thesis, the provision of discounts for individual customer groups is compared and the impact of prices on individual customer groups is also presented. The conclusion of the thesis is a summary of pricing in the building material store and suggesting possible recommendations for the company. The aim of this thesis is to evaluate the pricing and the calculation of the trade margin for individual customer groups and to compare them. The main output of this bachelor thesis is a comprehensive evaluation of the pricing process for retail and wholesale, including the identification of differences in the level of trade margin for individual customer groups.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Lucie Opatrna.pdfPlný text práce943,51 kBAdobe PDFView/Open
BP_Opatrna_VP_KMO.pdfPosudek vedoucího práce119,52 kBAdobe PDFView/Open
Opartna_Lucie_o.pdfPosudek oponenta práce175 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce38,92 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/55951

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.