Title: Vztah reklamního obsahu a reakce spotřebitelů dle jejich temperamentu
Other Titles: Correlation of advertising content and consumers reaction according to their temperament type
Authors: Svobodová, Leona
Advisor: Martinčíková Sojková Olga, Ing.
Referee: Tlučhoř Jan, Ing. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55994
Keywords: klamavá reklama;osobnostní rysy;důvěřivost;pohlaví;věk;vzdělání;opatrnost;zkušenost
Keywords in different language: deceptive advertising;personality traits;trust;gender;age;education;precaution;experience
Abstract: Tato práce zkoumá vztah mezi reklamním obsahem a reakcí spotřebitelů, s ohledem na jejich osobnostní a demografické charakteristiky. Pro identifikaci klíčových faktorů, které ovlivňují reakci spotřebitelů na klamavou reklamu byl použit experimentální dotazník a regresní analýza. Podle výsledků jsou ženy více náchylné k nachytání se na klamavou reklamu než muži, opatrnost spotřebitelů při nákupech na internetu je klíčovým faktorem snižujícím riziko nachytání se a lidé s vysokou mírou otevřenosti vůči zkušenostem mají nižší tendenci se nachytat na klamavé praktiky. Společnosti by se měly snažit porozumět temperamentovým typům cílových spotřebitelů a zvýšit věrohodnost reklamního obsahu. Spotřebitelé by měli zvýšit svou opatrnost a bdělost při nákupech na internetu a vzdělávat se ohledně klamavých praktik, aby minimalizovali riziko, že se z nich stane oběť podvodu.
Abstract in different language: This thesis examines the correlation of advertising content and consumers reaction, considering their personality and demographic characteristics. An experimental questionnaire and regression analysis were used to identify the key factors that influence consumer response to deceptive advertising. The results suggest that women are more likely to be fooled by deceptive advertising than men, that consumer caution when shopping online is a key factor in reducing the risk of being tricked, and that people with a high level of openness to experience are less likely to be susceptible to deceptive practices. Companies should aim to understand the temperament types of target consumers and increase the trustworthiness of advertising content. Consumers should increase their caution and vigilance when shopping online and educate themselves about deceptive practices to minimize the risk of becoming a victim of deception.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vztah reklamniho obsahu a reakce spotrebitelu dle jejich temperamentu.pdfPlný text práce4,4 MBAdobe PDFView/Open
Svobodova_Leona_v.pdfPosudek vedoucího práce122,54 kBAdobe PDFView/Open
Svobodova_Leona_o.pdfPosudek oponenta práce125,08 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce37,96 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/55994

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.