Title: | Dilemata sociálních pracovníků orgánu sociálně-právní ochrany dětí |
Authors: | Vrbová, Tereza |
Advisor: | Řezáč Karel, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Šlehoferová Tereza, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56287 |
Keywords: | sociální pracovník;sociálně-právní ochrana dětí;etická dilemata;reflexe |
Keywords in different language: | social worker;social and legal protection of children;ethical dilemmas;reflection |
Abstract: | Tato bakalářská práce je věnována etickým dilematům, se kterými se sociální pracovníci setkávají při výkonu sociálně-právní ochrany dětí. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem reflektují problematiku etických dilemat ve své praxi samotní sociální pracovníci. V teoretické části jsem konceptualizovala klíčové pojmy, jako jsou: sociální pracovník, sociálně-právní ochrana dětí, etická dilemata či reflexe, z nichž vychází výzkumná část. V metodologické části práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda sběru dat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi sociálními pracovníky orgánu sociálně-právní ochrany dětí a následné zpracování získaných dat metodou otevřeného kódování. Data získaná z rozhovorů jsou v závěru práce interpretována v pěti hlavních kategoriích. První z nich se zaměřuje na to, jak sociální pracovníci charakterizují klienty, s nimiž přicházejí denně do kontaktu, a to podrobněji, než je tomu v zákoně. Druhá a třetí kategorie se věnují konkrétním etickým dilematům, která sociální pracovníci řeší, a také nástrojům a metodám, které používají k dosažení jejich řešení. Čtvrtá kategorie je věnována sebereflexi pracovníků, především tomu, zda by s odstupem času změnili některá svá řešení nebo způsob, jakým k situaci přistupovali. A poslední pátá kategorie se zaměřuje na dopad etických dilemat na osobní život sociálních pracovníků. |
Abstract in different language: | This bachelor thesis is dedicated to the ethical dilemmas that social workers confront when performing social-legal protection of children. The aim of this thesis was to find out how social workers themselves reflect on the issue of ethical dilemmas in their practice. In the theoretical part I conceptualized key concepts such as: social worker, social and legal protection of children, ethical dilemmas or reflection, on which the research part is based. In the methodological part of the thesis, a qualitative research strategy was chosen, a method of data collection through semi-structured interviews with four social workers of the social-legal protection of children institution and the subsequent processing of the collected data using the method of open coding. The data collected from the interviews are interpreted in the conclusion of the thesis in five main categories. The first of these focuses on how social workers characterize the clients they come into contact with on a daily basis in more detail than is provided in the law. The second and third categories are devoted to the specific ethical dilemmas that social workers deal with, as well as the tools and methods they use to reach solutions. The fourth category is devoted to workers' self-reflection, or whether they would change some of their solutions or the way they approached the situation in hindsight. Finally, the fifth category focuses on the impact of ethical dilemmas on the personal lives of social workers. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
VRBOVA_BAKALARSKA PRACE.pdf | Plný text práce | 695,06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Posudek vedouciho - Vrbova.pdf | Posudek vedoucího práce | 207,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Vrbova_BP_posudek oponenta_Slehoferova.pdf | Posudek oponenta práce | 161,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
VRBOVA_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 105,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56287
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.