Title: | Transformace antické mytologie v moderní a současné evropské literatuře |
Other Titles: | Transformation of ancient mythology in modern and contemporary literature |
Authors: | Vejvodová, Lucie |
Advisor: | Boháček Kryštof, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Jiráková Karolína, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56665 |
Keywords: | mýtus;transformace mýtu;současná literatura;feministická perspektiva;mytologické adaptace;řecká mytologie;feministický revizionismus;euripidova medeia;homérovy eposy;odysseia;kirké;médeia;jj.taylor;madeline miller;ženské bohyně;ženské literární postavy |
Keywords in different language: | myth;myth transformation;contemporary literature;feminist perspective;mythological adaptations;greek mythology;feminist revisionism;euripides' medea;homer's epics;odyssey;circe;medea;jj. taylor;madeline miller;female goddesses;female literary protagonists |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá transformací mýtu v současné literární tvorbě s důrazem na feministickou perspektivu. Práce věnuje pozornost struktuře mýtu, všímá si jeho vztahu k umělecké tvorbě i literárnímu narativu a zprostředkovává přehled feministických mytologických adaptací v současné literatuře. Rovněž propojuje archeologické a religionistické teorie se vzrůstající popularitou feministických revizionistických adaptací mýtu, zaměřuje se na ženské bohyně v egyptské a mezopotámské kultuře a komentuje jejich postupný vývoj a degradaci v důsledku působení maskulinních božstev. Následně poskytuje přehled o počátku řecké mytologické tradice v literatuře s důrazem na Homérovy eposy. Hlavní část práce analyzuje vybrané pasáže z homérského eposu Odysseie a Euripidovy tragédie Médeie a jejich moderní adaptace. V neposlední řadě práce zkoumá, jak klasické narativy zobrazují ženské postavy a jejich vztahy s muži a jak se tato vyobrazení proměňují v současných feministických adaptacích a shrnuje prostředky, které moderní autoři, jako Madeline Miller a JJ. Taylor, používají k feministické re definici antických postav. |
Abstract in different language: | This thesis delves into the transformation of myth in contemporary literature with focus on the feminist perspective. It pays attention to the structure of myth, noting its relationship to artistic creation and literary narrative, while providing an overview of feminist mythological adaptations in current literature. It also connects archaeological and religionist theories with the increasing popularity of feminist revisionist myth adaptations, focusing on female goddesses in Egyptian and Mesopotamian culture and commenting on their gradual evolution and degradation due to the influence of masculine deities. Subsequently, it offers an overview of the origins of Greek mythological tradition in literature, particularly emphasizing Homer's epics. The main part of the thesis analyses selected passages from Homer's epic "The Odyssey" and Euripides' tragedy "Medea" alongside their modern adaptations. Lastly, the thesis examines how classical narratives depict female characters and their relationships with men, and how these portrayals evolve in contemporary feminist adaptations. It concludes, by summarizing the techniques that modern authors like Madeline Miller and JJ. Taylor use for the feminist redefinition of ancient characters. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KFI) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_Vejvodova Lucie.pdf | Plný text práce | 1,16 MB | Adobe PDF | View/Open |
vejvodova_jirakova.pdf | Posudek oponenta práce | 160,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
vejvodova_bohacek.pdf | Posudek vedoucího práce | 381,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
vejvodova_O.pdf | Průběh obhajoby práce | 259,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56665
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.