Title: Žák s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy: případová studie
Other Titles: Pupil with different mother tongue at primary school: case study
Authors: Šišková, Adéla
Advisor: Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
Referee: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56926
Keywords: vzdělávání žáka s odlišným mateřským jazykem;čeština jako druhý jazyk;příležitosti;úskalí;výukové strategie;rozhovory;sběr dat.
Keywords in different language: education of a pupil with a different mother tongue;czech as a second language;opportunities;difficulties;teaching strategies;interviews;data collection.
Abstract: Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s OMJ na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem je odhalit, jak začínající učitelé a učitelé s delší dobou praxe vnímají přítomnost žáka s OMJ a je-li v jejich vnímání patrný rozdíl. Pro sběr výzkumných dat byl využit polostrukturovaný rozhovor a sběr dat. Dílčím cílem je zjistit, jaké příležitosti a úskalí spatřují učitelé ve vzdělávání, odhalit výukové strategie a zjistit, jaké didaktické pomůcky používají ve výuce a porozumět jejich povaze z hlediska účelu a očekávaných výsledků. Zjištění naznačují, že začínající učitelky projevují počáteční obavy, které se však postupně mění v pozitivní přístup. Postoj zkušených učitelek je ovlivněn okolnostmi příchodu žáka a přístupem rodičů. Úskalím pro všechny učitelky jsou jazykové bariéry a nedostatek času ve výuce, zatímco příležitostí pro začínající učitelky jsou nové pedagogické zkušenosti. Závěry naznačují, že učitelé používají různé výukové strategie a didaktické pomůcky, zaměřené na rozvoj českého jazyka a gramatiky.
Abstract in different language: This thesis focuses on the issue of education of pupils with DMT in the first stage of primary school. Its main aim is to reveal how beginning teachers and teachers with longer experience perceive the presence of a pupil with DMT and whether there is a noticeable difference in their perception. The research methods we have chosen to collect research data are semistructured interview and data collection. The research aim is to find out what opportunities and challenges teachers see in educating, to discover the teaching strategies, to discover what didactic tools teachers use and to understand their nature in terms of purpose and expected outcomes. The findings suggest that beginning teachers show initial apprehension, but this gradually changes into a positive attitude. The attitude of experienced teachers is influenced by the circumstances of the pupil's arrival and the attitude of the parents. Language barriers and lack of teaching time are challenges for all teachers, while new teaching experiences are opportunities for beginning teachers. The findings suggest that teachers use a variety of teaching strategies and didactic tools aimed at developing Czech language and grammar.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_S_is_kova__29.4. (2).pdfPlný text práce2 MBAdobe PDFView/Open
posudek oponenta_DP_A. Siskova.pdfPosudek oponenta práce379,89 kBAdobe PDFView/Open
Siskova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce86,97 kBAdobe PDFView/Open
Siskova.pdfPrůběh obhajoby práce64,17 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56926

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.