Název: Psychodidaktická modifikace výuky na 1. stupni ZŠ s ohledem na žáky s poruchou autistického spektra
Další názvy: Psychodidactic modification of teaching at the 1st grade of primary school with regard to pupils with autism spectrum disorders
Autoři: Šupinová, Adéla
Vedoucí práce/školitel: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Oponent: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56967
Klíčová slova: autismus;poruchy autistického spektra;žáci mladšího školního věku;vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra;inkluze;didaktický přístup;strukturované učení;psychodidaktická modifikace výuky;metodika psychodidaktické modifikace
Klíčová slova v dalším jazyce: autism;autism spectrum disorders;pupils of younger school age;education of pupils with autism spectrum disorders;inclusion;didactic approach;structured learning;psychodidactic modification of teaching;methodology of psychodidactic modification
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá tematikou Poruch autistického spektra se zaměřením na žáky prvního stupně ZŠ. V úvodu teoretické části je krátce popsána periodizace lidského vývoje a vývojově psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku. V dalších kapitolách jsou charakterizovány jednotlivé druhy Poruch autistického spektra a jejich specifické projevy u dětí této věkové skupiny. V neposlední řadě se práce soustředí na problematiku vzdělávání žáků s Poruchami autistického spektra, didaktický přístup uplatňovaný při jejich výuce a nejčastěji využívané výchovně vzdělávané strategie. Praktická část obsahuje dvě přípravy na hodiny, které jsou následně modifikovány pro konkrétní žáky s PAS na základě informací ze zpracovaných kazuistik. K jednotlivým modifikacím bylo utvořeno metodické schéma postupu psychodidaktické transformace, které je strukturováno do vývojových diagramů. Celá práce je zakončena doporučením do praxe, jak při modifikaci výuky pro žáky s PAS postupovat a nad jakými otázkami je potřeba se zamýšlet.
Abstrakt v dalším jazyce: The diploma thesis deals with the topic of Autism Spectrum Disorders with a focus on first grade pupils in primary school. In the introduction of the theoretical part, the periodization of human development and developmental psychological characteristics of a child of younger school age are briefly described. In the following chapters, individual types of Autism Spectrum Disorders and their specific manifestations in children of this age group are characterized. At the end of the theoretical part, the thesis focuses on the issue of education of pupils with Autism Spectrum Disorders, the didactic approach used in their education and the most commonly used educational strategies. The practical part includes two lesson preparations, which are then modified for specific pupils with Autism Spectrum Disorders based on information from the case studies. For each modification, a methodological scheme of the psychodidactic transformation procedure was created and structured into flow charts. The practical part is concluded with recommendations for practice, how to proceed in the modification of teaching for pupils with Autism Spectrum Disorders and what questions to consider.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPS)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Supinova_diplomova_prace_2024.pdfPlný text práce3,92 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Supinova_posudek vedouci DP.pdfPosudek vedoucího práce371,75 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Supinova_posudek oponenta DP.pdfPosudek oponenta práce369,15 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Supinova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce356,66 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56967

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.