Title: Hodnocení environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO) na druhém stupni ZŠ
Other Titles: Evaluation of environmental education, education and awarness (EVVO) of the second level of elementary school
Authors: Marešová, Klára
Advisor: Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56993
Keywords: environmentální výchova a osvěta;základní vzdělávání;vzdělávací program;ochrana životního prostředí;škola
Keywords in different language: environmental education and awareness;primary education;education programme;protection of the environment;school
Abstract: Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu environmentální výchovy, osvěty a vzdělávání (EVVO) na druhém stupni základních škol v České republice. Práce se skládá z teoretické části, která uvádí čtenáře do problematiky environmetální výchovy a části praktické, která je seznámí s vlastními postoji žáků. Teoretická část práce se zabývá představením konceptu EVVO, jeho implementaci v rámci rámcového a školního vzdělávacího programu. Zájem je směřován také k historickému vniku EVVO a jeho dalšímu vývoji. Významnou částí práce je tvorba a distribuce dotazníků mezi žáky druhého stupně základních škol, jejímž hlavním cílem bylo zhodnotit jejich povědomí a postoj k tématům spojeným s ochranou životního prostředí. Analýza dotazníkového šetření ukazuje, že žáci projevují zájem o tato témata, zároveň ale nejsou dostatečně informováni o této problematice. Naznačuje to však potenciál dalšího vývoje environmentální výchovy v rámci výuky na druhém stupni základních škol.
Abstract in different language: The bachelor thesis focuses on the analysis of environmental education, awareness and education (EVVO) at the second level of primary school in the Czech Republic. The thesis consists of a theoretical part that introduces the Reader to the issues of environmental education and a practical part that introduces the students own attitudes. The theoretical part of the thesis deals with the introduction of the concept of EVVO, its implementation within the framework and school curriculum. Interest is also directed towards the historical emergence of EVVO and its further development. An important part of the thesis is the development and distribution of questionnaires among second grade pupils of primary school, the main aim of which was to assess their awareness and attitude towards environmental protection issues. The analysis of the questionnaire survey shows that pupils show interest in these topics, but at the same time they are not sufficiently informed about this issue. However, this indicates the potential for further development of environmental education in the context of teaching at the second level of primary schools.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska_prace_Maresova_Klara.pdfPlný text práce1,2 MBAdobe PDFView/Open
Maresova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce1,02 MBAdobe PDFView/Open
Maresova_oponent.pdfPosudek oponenta práce99,45 kBAdobe PDFView/Open
Maresova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce161,61 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56993

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.