Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorKuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
dc.contributor.authorHajtmarová, Martina
dc.date.accepted2024-6-10
dc.date.accessioned2024-07-12T09:11:11Z-
dc.date.available2023-5-24
dc.date.available2024-07-12T09:11:11Z-
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-4-30
dc.identifier95982
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/56995-
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách. Mým hlavním cílem je navrhnout výukovou situaci, která využívá pojmovou mapu při výuce vybraného tématu z fyzické geografie na základních školách. Druhým cílem je posoudit vliv pojmových map na porozumění vztahů mezi pojmy v rámci daného tématu. Třetím cílem je srovnat účinnost výuky s využitím pojmové mapy a běžné výuky z hlediska porozumění vztahů mezi pojmy v daném tématu. V českém školním prostředí je pojmová mapa málo využívaným nástrojem k učení, avšak má velký potenciál. Díky možnosti grafického znázornění usnadňuje žákům vizualizaci klíčových pojmů a vazeb mezi nimi. V rámci metodologie jsem využila metodu hloubkového rozhovoru s učitelem a experimentální plán s využitím pretestu a posttestu. Výuku jsem aplikovala ve 6. třídě základní školy během výuky globálního oteplování v rámci předmětu zeměpis. Experiment probíhal ve dvou skupinách: experimentální skupina pracovala s pojmovou mapou, která byla využita pro zprostředkování příčin a důsledků globálního oteplování. Kontrolní skupina pracovala s textem. Z výsledků plyne, že začlenění pojmové mapy do výuky mělo pozitivní vliv na porozumění vztahů v rámci daného tématu, aktivitu žáků v diskusích a jejich motivaci k učení. Dále byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi úrovní porozumění testovaného materiálu mezi experimentální a kontrolní skupinou.cs
dc.format63 s. (110 136 znaků). VI
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectpojmová mapacs
dc.subjectzeměpiscs
dc.subjectvýuková strategiecs
dc.subjectexperimentcs
dc.titleVyužití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školáchcs
dc.title.alternativeThe use of concept maps in teaching physical geography in lower secondary schoolen
dc.typebakalářská práce
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická
dc.thesis.degree-programGeografie se zaměřením na vzdělávání
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis focuses on the use of concept maps in the process of teaching physical geography in primary schools. My main goal is to design a teaching situation that uses a concept map in teaching a selected topic in physical geography in primary schools. The second goal is to assess the impact of concept maps on the understanding of the relationships between concepts within the topic. The third goal is to compare the effectiveness of teaching using a concept map and conventional teaching in terms of understanding the relationships between concepts within the topic. In the Czech school environment, the concept map is an underused tool for learning, but it has great potential. Thanks to the possibility of graphical representation, It is easier for pupils to visualise key concepts and the links between them. As part of the methodology, I used an in-depth interview method with teacher and an experimental design using pretest and posttest. I applied the teaching method in a 6th grade elementary school during a global warming lesson in a geography class. The experiment was conducted in two groups: the experimental group worked with a concept map, that was used to convey the causes and consequences of global warming. The control group worked with a worksheet. The results show that the inclusion of the concept map in the teaching had a positive effect on the students' understanding of the relationships within the topic, their activity in the discussions and their motivation to learn. Furthermore, statistically significant differences were found between the level of understanding of the test material between the experimental and control groups.en
dc.subject.translatedconcept mapen
dc.subject.translatedgeographyen
dc.subject.translatedteaching strategyen
dc.subject.translatedexperimenten
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_Hajtmarova_Martina.pdfPlný text práce2,07 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hajtmarova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce881,54 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hajtmarova_oponent.pdfPosudek oponenta práce885,59 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hajtmarova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce172,78 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56995

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.