Title: Využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách
Other Titles: The use of concept maps in teaching physical geography in lower secondary school
Authors: Hajtmarová, Martina
Advisor: Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56995
Keywords: pojmová mapa;zeměpis;výuková strategie;experiment
Keywords in different language: concept map;geography;teaching strategy;experiment
Abstract: Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách. Mým hlavním cílem je navrhnout výukovou situaci, která využívá pojmovou mapu při výuce vybraného tématu z fyzické geografie na základních školách. Druhým cílem je posoudit vliv pojmových map na porozumění vztahů mezi pojmy v rámci daného tématu. Třetím cílem je srovnat účinnost výuky s využitím pojmové mapy a běžné výuky z hlediska porozumění vztahů mezi pojmy v daném tématu. V českém školním prostředí je pojmová mapa málo využívaným nástrojem k učení, avšak má velký potenciál. Díky možnosti grafického znázornění usnadňuje žákům vizualizaci klíčových pojmů a vazeb mezi nimi. V rámci metodologie jsem využila metodu hloubkového rozhovoru s učitelem a experimentální plán s využitím pretestu a posttestu. Výuku jsem aplikovala ve 6. třídě základní školy během výuky globálního oteplování v rámci předmětu zeměpis. Experiment probíhal ve dvou skupinách: experimentální skupina pracovala s pojmovou mapou, která byla využita pro zprostředkování příčin a důsledků globálního oteplování. Kontrolní skupina pracovala s textem. Z výsledků plyne, že začlenění pojmové mapy do výuky mělo pozitivní vliv na porozumění vztahů v rámci daného tématu, aktivitu žáků v diskusích a jejich motivaci k učení. Dále byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi úrovní porozumění testovaného materiálu mezi experimentální a kontrolní skupinou.
Abstract in different language: This bachelor thesis focuses on the use of concept maps in the process of teaching physical geography in primary schools. My main goal is to design a teaching situation that uses a concept map in teaching a selected topic in physical geography in primary schools. The second goal is to assess the impact of concept maps on the understanding of the relationships between concepts within the topic. The third goal is to compare the effectiveness of teaching using a concept map and conventional teaching in terms of understanding the relationships between concepts within the topic. In the Czech school environment, the concept map is an underused tool for learning, but it has great potential. Thanks to the possibility of graphical representation, It is easier for pupils to visualise key concepts and the links between them. As part of the methodology, I used an in-depth interview method with teacher and an experimental design using pretest and posttest. I applied the teaching method in a 6th grade elementary school during a global warming lesson in a geography class. The experiment was conducted in two groups: the experimental group worked with a concept map, that was used to convey the causes and consequences of global warming. The control group worked with a worksheet. The results show that the inclusion of the concept map in the teaching had a positive effect on the students' understanding of the relationships within the topic, their activity in the discussions and their motivation to learn. Furthermore, statistically significant differences were found between the level of understanding of the test material between the experimental and control groups.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Hajtmarova_Martina.pdfPlný text práce2,07 MBAdobe PDFView/Open
Hajtmarova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce881,54 kBAdobe PDFView/Open
Hajtmarova_oponent.pdfPosudek oponenta práce885,59 kBAdobe PDFView/Open
Hajtmarova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce172,78 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56995

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.