Title: Komplexní podpora dětí s poruchami chování ve vybraném dětském domově se školou
Other Titles: Support for children with behavioral disorders in the selected children's azylum home with school
Authors: Pazdziorová, Karolína
Advisor: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Referee: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/57142
Keywords: poruchy chování;děti;ústavní výchova;dětský domov se školou;možnosti podpory;učitelé;vychovatelé;etopedi
Keywords in different language: behavioral disorders;children;institucional care;children's azylum home with school;support options;teachers;educators;etopedists
Abstract: Bakalářská práce se zabývá problematikou podpory dětí s poruchami chování ve vybraném dětském domově se školou, a to z pohledu učitelů, vychovatelů a etopedů. Teoretická část se věnuje vymezení, co jsou poruchy chování, jak se dělí a jak se projevují. Jsou zde uvedené možné příčiny vzniku těchto poruch a také jejich diagnostika. Dále se tato část zabývá možnostmi intervence v rodinách s dětmi s poruchami chování a konkrétními podpůrnými kroky z pohledu OSPOD. Dále se práce zaměřuje na zařízení ústavní výchovy, konkrétně dětského domova se školou. Popisuje, jaké možnosti podpory mohou být dětem poskytovány v oblasti školy, výchovy či osobnostně - sociálního rozvoje. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, pro které byla zvolena kvalitativní metoda formou polostrukturovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky zařízení. Cílem práce je analyzovat a charakterizovat, jaké možnosti podpory může vybrané zařízení dětem s poruchami chování poskytovat.
Abstract in different language: The bachelor's thesis deals with the issue of supporting children with behavioral disorders in the selected children's azylum home with school, from the point of view of teachers, educators and etopedists. The theoretical part is dedicated to defining what are behavioral disorders, how are they divided and their manifestations. Possible causes of these disorders and their diagnosis are listed here. Furthermore, this part deals with the possibilities of intervention in families with children with behavioral disorders and concrete support steps from the point of view of Authority for Social and Legal Protection of Children (CPS). Furthermore, the work specifically focuses on institutions for institutional education, mainly the children's azylum home with school. This part describes what support options children may have in the area of school, education or social development. The practical part is dedicated to the research investigation, for which a qualitative method was chosen in the form of semi-structured interview with the teaching staff of the facility. The main scope of this part is to find out and characterize what support options the selected facility can provide to children with behavioral disorders.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pazdziorova_P20B0494P_BAKALARSKA_PRACE.pdfPlný text práce617,46 kBAdobe PDFView/Open
Pazdziorova Karolina - hodnoceni vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce609,68 kBAdobe PDFView/Open
Pazdziorova Karolina - posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce537,42 kBAdobe PDFView/Open
Pazdziorova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce351,92 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/57142

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.