Title: Prvorepublikové snahy o reformu právnického studia a jejich reflexe v návrzích Karla Engliše
Authors: Vojáček, Ladislav
Citation: Právnické listy. 2024, č. 1, s. 3-11.
Issue Date: 2024
Publisher: Fakulta právnická Západočeské univerzity v Plzni ve společnosti Wolters Kluwer
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/57329
ISSN: 2533-736X
Keywords: ČSR 1918–1939;Karel Engliš;právnické fakulty;reforma studia;vysoké školy
Keywords in different language: Karel Engliš;Czechoslovakia 1918–1939;faculty of Law;study reform;universities
Abstract: Příspěvek pojednává o představách Karla Engliše o optimální podobě organizace, obsahu a metod studia na právnických fakultách, v kontextu meziválečných diskuzí o reformě právnického vzdělávání. Při reprodukci En glišových představ se opírá o dvě stati z roku 1935 – přednášku v právnickém spolku Všehrd, publikovanou v roce 1935 v Obzoru národohospodářském, a zejména o jeho příspěvek do Vědecké ročenky brněnské právnické fakulty (roč. XIII/1934–1935), jímž autor bezprostředně reagoval na osnovy vypracované na Ministerstvu školství a národní osvěty. Englišovy představy zasazuje do širšího kontextu, když stručně charakterizuje rakouskou právní úpravu, dílčí změny zavedené po vzniku republiky, následné odborné diskuze i oficiálně vzniklé osnovy z roku 1935. Pro úplnost krátce zmiňuje i realizaci některých z navrhovaných změn v tzv. druhé republice. V závěru se autor pokusil zkušenost z prvorepublikových diskusí zobecnit a vyvodit z ní závěry pro současné úvahy o dalším směřování studia na právnic kých fakultách.
Příspěvek pojednává o představách Karla Engliše o optimální podobě organizace, obsahu a metod studia na právnických fakultách, v kontextu meziválečných diskuzí o reformě právnického vzdělávání. Při reprodukci En glišových představ se opírá o dvě stati z roku 1935 – přednášku v právnickém spolku Všehrd, publikovanou v roce 1935 v Obzoru národohospodářském, a zejména o jeho příspěvek do Vědecké ročenky brněnské právnické fakulty (roč. XIII/1934–1935), jímž autor bezprostředně reagoval na osnovy vypracované na Ministerstvu školství a národní osvěty. Englišovy představy zasazuje do širšího kontextu, když stručně charakterizuje rakouskou právní úpravu, dílčí změny zavedené po vzniku republiky, následné odborné diskuze i oficiálně vzniklé osnovy z roku 1935. Pro úplnost krátce zmiňuje i realizaci některých z navrhovaných změn v tzv. druhé republice. V závěru se autor pokusil zkušenost z prvorepublikových diskusí zobecnit a vyvodit z ní závěry pro současné úvahy o dalším směřování studia na právnic kých fakultách.
Abstract in different language: The paper discusses Karel Engliš‘s ideas about the optimum form of organization, content and teaching methods at law faculties, which the author places in the broader context of the interwar discussions on the reform of legal education. In reproducing Engliš‘s ideas, he relies on two articles introduced in 1935 – Engliš´s lecture at the Všehrd Law Society, published in 1935 in the magazine named Obzor národohospodárský, and especially his contribution to the Science Yearbook of the Brno Law Faculty (XIII/1934–1935), in which Engliš immediately responded to the curriculum prepared by the Ministry of Education. The author places Engliš´s ideas in a wider context when he briefly characterizes Austrian legislation, the partial changes introduced after the establishment of the Czechoslovak Republic, subsequent professional discussions and the officially created curriculum of 1935. To understand the full complexity of the problem, he also briefly mentions the implementation of some of the proposed changes in the so-called Second Republic. At the end, the author tries to generalize the experience of the First Republic discussions and draw conclusions from it for current considerations about the further direction of studies at law faculties.
Rights: © Fakulta právnická Západočeské univerzity v Plzni
Appears in Collections:Číslo 1 (2024)
Číslo 1 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PL_1_2024_02.pdfPlný text335,29 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/57329

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.