Title: Kompenzační a didaktické pomůcky při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zrakovým a kombinovaným postižením předškolního a mladšího školního věku
Other Titles: Compensation and teaching aids in the education of children with special educational needs with visual and multiple disabilites preschool and early school age
Authors: Vlasáková, Martina
Advisor: Kocurová, Marie
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5801
Keywords: dítě se zrakovým postižením;poruchy zraku;podpora vývoje;kompenzační smysly;zrakové vnímání;didaktické pomůcky;specifické požadavky;výchova;vzdělávání;integrace
Keywords in different language: children with visual disabilities;visual disturbances;support the development;compensatory senses;visual perception;eaching aids;specific requirements;education;training;integration
Abstract: Diplomová práce se zabývá didaktickými a kompenzačními pomůckami pro děti se zrakovým a kombinovaným postižením předškolního a mladšího školního věku, jež jsou při výchově a vzdělávání těchto dětí nepostradatelné. Výsledky získané tímto průzkumem považujeme za zajímavé a přínosné. Teoretická část práce přináší ucelený pohled na danou problematiku, zabývá se základními pojmy souvisejícími s poruchami zraku, specifiky v podpoře vývoje a edukací dětí se zrakovým postižením. K vypracování teoretické části byla využita současná literatura a odborné prameny. Experimentální část je zaměřena na současný stav pomůcek dostupných na trhu a analyzuje názory na množství, dostupnost, specifické požadavky a spokojenost uživatelů. Z výzkumných zjištění jsou vyvozena doporučení pro praxi.
Abstract in different language: This thesis deals with didactical and compensatory aids for children with visual and multiple disabilities preschool and early school age who are in training and education of these children are indispensable. The results obtained in this survey we consider interesting and useful. The theoretical part gives a comprehensive view on the issue, deals with basic concepts associated with visual, specifics to support the development and education of children with visual impairments. To develop the theoretical part was used existing literature and expert sources. The experimental part is focused on the current status of devices on the market and analyzes the views on the quantity, availability, specific requirements and user satisfaction. The research findings are deduced recommendations for practice.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP moje.pdfPlný text práce6,65 MBAdobe PDFView/Open
vlasakova VP.pdfPosudek vedoucího práce35,61 kBAdobe PDFView/Open
vlasakova OP.pdfPosudek oponenta práce55,61 kBAdobe PDFView/Open
vlasakova O.pdfPrůběh obhajoby práce12,92 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/5801

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.