Název: Purismus 20. století z hlediska jazykové výchovy
Další názvy: Purism in 20th century from the point of language education
Autoři: Chýlová, Helena
Vedoucí práce/školitel: Čechová, Marie
Oponent: Kraus, Jiří
Jelínek, Milan
Datum vydání: 2012
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5885
Klíčová slova: jazyková výchova;jazykový purismus;učebnice češtiny;jazyková kultura;1. polovina 20. století;didaktika českého jazyka
Klíčová slova v dalším jazyce: language education;language purism;czech language textbooks;language culture;first half of 20th century;czech language didactics
Abstrakt: Disertační práce předkládá téma, které je aktuální i v dnešní době, analyzuje vliv jazykového purismu v jazykové výchově v českém jazyce. Nejprve jsou definovány a charakterizovány typy jazykového purismu a jeho stručná historie v češtině včetně přehledu názorů vybraných českých lingvistů 20. a 21. století na purismus. Zjištění vycházejí z analýzy příruček jazykové správnosti vydávaných v poslední třetině 19. století, z názorů publikovaných ve vymezeném chronologickém období v časopise Naše řeč a z analýzy učebních textů českého jazyka pro základní a střední školu. Hlavním cílem práce je doložit stopy jazykového purismu v učebnicích českého jazyka jako základního edukačního prostředku v jazykové výchově. Spisovný český jazyk je ve svém vývoji s purismem neoddělitelně spojen, v analyzovaných učebnicových textech se však explicitní i latentní doklady purismu vyskytují v malé míře v první polovině 20. století. V současnosti v souvislosti s globalizačními tendencemi puristické názory mluvčích v češtině opět ožívají.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis presents a topic which is actual even in our current time period, analyzes influence of language purism in language education in Czech language. Firstly there are defined and characterized types of language purism and its short history in Czech language including overview of opinions on purism of selected linguists of 20th and 21st century. Findings result from analysis of handbooks of language correctness published during last third of 19th century, opinions published during defined chronological period in journal "Naše řeč" and from analysis of instructional texts of Czech language for elementary and secondary school. Main purpose of the thesis is to illustrate traces of language purism in Czech language textbooks as basic educational mean in language education. Literary Czech language is within its development inseparably connected with purism, however in analysed coursebook texts there is explicit or latent evidence of purism present on a small scale in first half of 20th century. Currently in connection with globalisation tendencies are puristic ideas of speakers in Czech language appearing once again.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Dizertacni_prace_chylova.pdfPlný text práce1,66 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
chylova_cechova_vyjadreni.pdfPosudek vedoucího práce170,72 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
chylova_jelinek_kraus.pdfPosudek oponenta práce1,16 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
prubeh_obhajoby_chylova.pdfPrůběh obhajoby práce173,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/5885

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.