Název: | Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci na 2. stupni základní školy |
Další názvy: | Teachers' spoken Czech in educational communication at school |
Autoři: | Málková, Jitka |
Vedoucí práce/školitel: | Šebesta, Karel |
Oponent: | Hrdlička, Milan Kvítková, Naděžda |
Datum vydání: | 2012 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | disertační práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/5887 |
Klíčová slova: | mezilidská komunikace;pedagogická interakce;komunikační výchova;komunikační kompetence;verbální a neverbální prostředky komunikace;formální a neformální komunikace;školská komunikace;kultivovaný mluvený projev;řečový vzor;srozumitelnost;praktický nácvik;pregraduální příprava |
Klíčová slova v dalším jazyce: | interpersonal communication;pedagogic interaction;communication education;communication competence;verbal and nonverbal means of communication;formal and informal communication;communication at school;cultivated speech;model of spoken language;comprehensibility;practical training;pre-gradual preparation |
Abstrakt: | Disertační práce představuje současnou komunikaci ve školním prostředí ve snaze přispět získanými poznatky k podrobnějšímu poznání její problematiky. Zabývá se mluveným projevem učitelů ve výukovém dialogu. Cílem práce je zhodnocení kvality učitelovy řeči ve smyslu kultivovanosti s ohledem na funkci učitele jako řečového vzoru a na srozumitelnost sdělení. Kultivovaný mluvený projev učitele je žádoucí, neboť významně působí na formování jazykového kódu žáků. Disertační práce se z tohoto důvodu zaměřuje na nejčastější nedostatky učitelských komunikátů v rovině verbální a paraverbální, které snižují míru kultivovanosti učitelovy řeči. Zkoumá rovněž schopnost učitelů dodržovat spisovný standard mluveného jazyka v rovině zvukové, morfologické a lexikální. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The work provides an actual view of communication at school with the effort to contribute to the actual state of knowledge in this field. It deals with the spoken Czech language presented by teachers during the time of school courses, especially in education dialogues. The aim of this work is to evaluate the quality of teachers' speech in the meaning of its cultivated form regarding to teachers' model role in school communication and intelligibility of their spoken performance. The cultivated teachers' speech is required with a view to its formative influence on pupils' language code. That is why the research is oriented to finding the main and most obvious imperfections (mistakes) in the field of verbal and nonverbal (sound) means declining the quality of teachers' speech. Also the teachers' ability to keep the standard spoken language code is inquired from the phonetic, morphological and lexical points of view. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Disertační práce / Dissertations (KČJ) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Dizertacni_prace_Malkova.pdf | Plný text práce | 2,44 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
malkova_sebesta.pdf | Posudek vedoucího práce | 168,71 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
malkova_hrdlicka_kvitkova.pdf | Posudek oponenta práce | 1,43 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
prubeh_obhajoby_malkova.pdf | Průběh obhajoby práce | 177,94 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/5887
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.