Title: | Výroba loutky jako prostředek pro rozvoj komunikačních schopností dětí s logopedickou vadou. |
Other Titles: | Production of puppet as a means for developing communication skills of children with speech defect. |
Authors: | Czimprichová, Adéla |
Advisor: | Komzáková, Martina |
Referee: | Slavík, Jan |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/7339 |
Keywords: | Řeč;narušená komunikační schopnost;jemná motorika;lateralita;identifikace;stres a úzkost;fiktivní svět;klima psychologického bezpečí;dítě;loutka;maňásek;loutkové divadlo;dramaterapie |
Keywords in different language: | Speech;impaired communication ability;fine motor skills;laterality;identification;stress and anxiety;fictional world;the climate of psychological safety;child;puppet;hand puppet;puppet's theater;dramatherapy |
Abstract: | Cílem mé diplomové práce je probádání možností, které nabízí svět loutek a loutkového divadla, jimiž lze zlepšovat a rozvíjet komunikační dovednosti dětí s logopedickou vadou - narušenou komunikační schopností. Text diplomové práce dělím na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část je koncipována jako odborné zázemí stanoveným vstupním hypotézám a následnému výzkumnému projektu. Pracuji zde s odbornou literaturou, která se nastolené problematice věnuje. Empirickou část této práce považuji za stěžejní, neboť je tvořena samotným kvalitativním výzkumem. Na základě dvou fenoménů (jemná motorika a identifikace s loutkou), které kvalitu řeči mohou ovlivňovat, rozděluji výzkum do dvou tematických okruhů. V prvním se věnuji technologickým specifikům výroby loutky (pozoruji, jakým způsobem ovlivňuje rozvíjení jemné motoriky kvalitu řeči), v druhém okruhu se zaměřuji na nácvik a hraní divadla s loutkou (zkoumám zda lze nabídkou fiktivního světa zmírnit hladinu působící úzkosti a stresu a tím zmírnit projevy narušené komunikační schopnosti). Na základě kvalitativní analýzy výzkumného projektu uvádím v závěru této práce odpovědi na výzkumné otázky. |
Abstract in different language: | The aim of my thesis is exploring the possibilities which offered the world of puppets and puppet theaters, which can improve and develop communication skills of children with speech defects - communication disorder. Text of the thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part is conceived as an expertise according to given hypotheses and subsequent research project. I work here with literature that deals with issues raised. The empirical part of this paper I consider crucial, since it consists of a qualitative research. Based on two phenomena (fine motor skills and identification with puppets) that may affect the quality of speech, is divided into two research themes. In the first I devoted to the technological specifics of production puppets (I observe how they affect the development of fine motor speech quality) in the second range I focused on practicing and playing with a puppet theater (I examine whether the offer of the fictional world of acting to mitigate the level of anxiety and stress and alleviating the symptoms of communication disability). Based on qualitative analysis of a research project the conclusion of this work answers to research questions. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP2013_Adela Czimprichova.pdf | Plný text práce | 1,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Czimprichova-Scan-vedouci-Komzakova-2013.PDF | Posudek vedoucího práce | 2,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Czimprichova-Scan-oponent-Slavik-2013.PDF | Posudek oponenta práce | 2,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Prubeh obhajoby - Czimprichova Adela_2013.PDF | Průběh obhajoby práce | 1,5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/7339
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.