Title: Biomechanický model motocyklisty
Other Titles: Motorcyclist Biomechanical Model
Authors: Talaia, Pedro Miguel de Almeida
Advisor: Hynčík, Luděk
Issue Date: 2013
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/10734
Keywords: modelování;multibody;hodnocení poranění;motocyklista;analýza nehody
Keywords in different language: modelling;multibody;injury assessment;motorcyclist;crash analysis
Abstract: Hlavním cílem práce je implementovat biomechanický model motocyklisty. Motocykl je vozidlo, které zapadá do skupiny zranitelných, pokud dojde k nehodě. Několik způsobů, jak modelovat lidské tělo, jejich anatomické a fyziologické vlastnosti, a mechanismy traumatu jsou vyhodnoceny a shrnuty z hlediska motocyklisty. Jsou také zkoumány způsoby a postupy, jak analyzovat trauma a zranění. Podrobné informace jsou zpracovány pro každou část lidského těla. Je také představen MKP model HUMOS2 k popisu trauma ve tkáních. 2D model motocyklu a řidiče je také realizován a diskutován. Model lidského těla je realizován přístupem MBS. Tento model se používá v mnoha situacích jako střet s chodcem nebo čelní náraz s vozidlem. Vliv ochranných pomůcek jako např. přilby je analyzován na modelu HUMOS2.
Abstract in different language: The main propose of our work is the implementation of a Motorcyclist Biomechanical Model. Being the PTW a vehicle that fits in the fragile group of road user, their involvement in road collisions is a systemic problem in our days. The several ways to model the human body, their anatomical and physiologic characteristics, and trauma mechanisms are evaluated and summarized in the motorcyclist point of view. Scores and ways to analyse the trauma and injury are also explored. Detailed information is compiled for each section of the human body. It?s also presented a FEM model, HUMOS2, to access trauma in body tissues. A 2D model of a PTW and is driver is implemented and discussed. The Human Body Model using multibody formulation is implemented. The model is used in several scenarios, as a pedestrian hit or a frontal crash with a vehicle. Influence of protective equipment as a helmet is analysed on HUMOS2.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KME)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_PTalaia_Thesis.pdfPlný text práce13,37 MBAdobe PDFView/Open
hodnoceni-skolitele-talaia.pdfPosudek vedoucího práce657,72 kBAdobe PDFView/Open
posudky-odp-talaia.pdfPosudek oponenta práce2,55 MBAdobe PDFView/Open
protokol-odp-talaia.pdfPrůběh obhajoby práce906,84 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/10734

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.