Název: Poměr přímé a zastupitelské demokracie v ústavním systému ČR
Další názvy: The ratio of direct and representative democracy in the constitutional system of the Czech Republic
Autoři: Kopačka, Petr
Vedoucí práce/školitel: Vostrá, Zuzana
Oponent: Pezl, Tomáš
Datum vydání: 2015
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/18164
Klíčová slova: přímá demokracie;zastupitelská demokracie;autokracie;referendum;lidové veto;lidová iniciativa;ústava;moc zákonodárná;moc výkonná;moc soudní
Klíčová slova v dalším jazyce: direct democracy;representative democracy;autocracy;referendum;popular veto;popular initiative;constitution;legislative power;executive power;judicial power
Abstrakt: Kořeny demokracie sahají až do starověkých Atén, kde představovala politický systém vlády lidu. Byla považována však pouze za jeden z možných politických systémů. Až posledních dvě stě let je na demokracii pohlíženo jako na hlavní normu při posuzování systému vládnutí. Výkon moci v demokratické formě vládnutí je bezpodmínečně postaven na účasti člověka a občana. Právě podle způsobu zapojení občana na rozhodování lze demokracii rozdělit na přímou a nepřímou neboli zastupitelskou. Ve většině moderních států převládá forma zastupitelské demokracie a jinak tomu není ani v České republice, kde je v Ústavě zakotveno, že lid je zdrojem veškeré státní moci, kterou vykonává prostřednictvím moci zákonodárné, výkonné a soudní. Ústava však také může stanovit, kdy lid vykonává moc přímo. K výkonu přímé demokracie pak mohou být využívány různé její instituty, které mají doporučující nebo rozhodovací charakter. Přímá demokracie je však velkou částí politiků, ale i občanů vnímána a v podstatě zužována pouze na institut referenda. Zásadní problém z hlediska přímé demokracie je spatřován v tom, že v ústavním pořádku České republiky zatím stále chybí zakotvení institutu celostátního referenda. Tím je myšlen především zákon o obecném referendu, který by zastřešoval jednotlivé speciální zákony, které jsou potřebné k provedení konkrétního referenda. To, že tento zákon o obecném referendu není zakotven v našem právním řádu, řadí Českou republiku do malé skupinky evropských států, které tak také ještě neučinily. Hlavním cílem bylo zjistit, zda je možné stávající poměr přímé a zastupitelské demokracie změnit ve prospěch přímé demokracie při dodržení zásadních ústavních kautel a uplatnění institutů přímé demokracie ve vztahu k tripartitě moci. Odpověď na tuto otázku je kladná, ale je potřeba zdůraznit, že vzhledem k odlišnostem moci zákonodárné, výkonné a soudní. Je velice důležité jaký institut použít a k čemu je dobrý. Například budeme-li uvažovat o posílení přímé demokracie ve vztahu k moci výkonné, zřejmě nejvhodněji by byl institut odvolání. Uplatnění lidového hlasování by naopak bylo velice složité a výměna rozhodnutí orgánu výkonné moci za rozhodování referendem takřka nemožná a v podstatě i zbytečná, neboť moc výkonná je vymezena secundum legem. Snaha o zvýšení poměru přímé demokracie vůči zastupitelské demokracii nepramení z ničeho jiného, než z nespokojenosti občanů s tím, jak jimi volení zástupci hospodaří. Zvýšení poměru přímé demokracie není lékem na všechny problémy, ale kdyby jejím přínosem bylo pouze to, že by si politici uvědomili, že jsou pod neustálým dohledem voličů, kteří mohou kdykoliv zasáhnout, bylo by to bezpochyby značné pozitivum pro celou společnost.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis contains basic definition and classification of democratic mechanism, his characteristics and differentiation from the mechanism of autocracy. It deals with the meaning and advantage of democracy in general, and its models with regards to participation of citizens in executive. It characterizes representative and direct democracy and their various forms. It focuses more in detail on direct democracy, mainly because the interest of the society ín this model of democracy and its function has been increasing over the past few years. It has been shown by the result of recent parlamentary election, which was relatively successful for parties that built their program on promoting direct democracy and increasing its ratio against indirect democracy. The Czech Republic is a country functioning on priciples of representative democracy, but already since the foundation of an independent Czech state, elements of direct democracy can be found in constitution laws. These elements are being studied in this thesis, with regards to their historical development and consequent foreign mutations. Advantages and disadvantages of direct and indirect democracy and their institutions are being compared and evaluated. Attempts at implementation of direct democracy into legislation are still in progress and there are numerous discussions on this topic, that originated on parlamentary ground and now are becoming a public society matter. Direct democracy is perceived by most of the politics as well as society as a synonym to referendum. Moreover, the presidential direct vote is incorrectly considered a direct democracy institution. The main problem is that the constitution law of The Czech Republic is still missing an establishment of national referendum, specifically a general referendum law that would cover specific single laws necessary for the performance of a particular referendum. The fact that this law is missing in our legal order places The Czech Republic among a small group of European states that haven't made that step yet. The law of The Czech Republic covers local and regional referendum, while the draft of national referendum constitutional law is still being rewised and its approval is being delayed due to constant political scheming and disagreement. A solution would be passing of a bill about general referendum that would, along with a general executive norm, determine the procedure in cases such as joining European Union. The future legislative process must be handled with awareness of a certain social aspect and therefore a research of social needs and analysis of the effect of the new law regulation on society is necessary. This solution is generally valid and applicable on other direct and indirect democracy institutions, as well. Without a doubt, inspiration by foreign countries is very important for implementation and promotion of direct democracy institutions but it should not be simply imitated or copied. E.g. often mentioned Swiss model would never work without adjusments, given the different mentality and historical background.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KUP)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP Kopacka Petr 2015.pdfPlný text práce490,66 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
vedouci-Kopacka 2 HO.pdfPosudek vedoucího práce1,44 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
oponent-Kopacka 2 PE.pdfPosudek oponenta práce578,41 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
obhajoba-Kopacka 2 prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce542,48 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/18164

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.