Title: | Inkluzivní školy jako příklady dobré praxe v současném vzdělávání. |
Other Titles: | The Inclusive Education as an Example of the Good Practice in the Contemporary Education. |
Authors: | Kovářová, Hana |
Advisor: | Slowík, Josef |
Issue Date: | 2015 |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/18420 |
Keywords: | integrace;inkluze;integrované vzdělávání;inkluzivní vzdělávání;inkluzivní učitel;žáci se speciálními vzdělávacími potřebami;individuální vzdělávací plán |
Keywords in different language: | inclusive education;integration education;inclusive teacher;pupils with specific education needs;individual education plan |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá podmínkami vzdělávání v současné praxi základních škol v Karlovarském kraji a předkládá informace o výhodách či nevýhodách při realizaci inkluzivního vzdělávání na vybraných školách. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů a vývoji inkluzivních myšlenek, které vycházejí z diskuse vybraných autorů. Vymezuje výhody i úskalí inkluzivního vzdělávání z pohledu pedagogů, žáků a rodičů. Předkládá shrnutí systémového nastavení současného vzdělávání v České republice. V praktické části se zabýváme specifikací výhod či nevýhod inkluzivního vzdělávání na konkrétních příkladech škol. Dotazníkovým šetřením a technikou polostrukturovaného rozhovoru s učiteli a žáky porovnáváme vybrané školy z hlediska hodnotové dimenze z oblasti politiky, kultury a praxe školy. |
Abstract in different language: | This thesis deals with current practices and conditions of education in primary schools in the Carlsbad region. It submits information about advantages and disadvantages of inclusive educational process in selected schools. The theoretical part focuses on the definitions of basic concepts and the development of inclusive ideas, which are based on the discussion of selected authors. This part also addresses the benefits and pitfalls of inclusive education from the perspective of teachers, pupils, and parents. It also presents a summary of current educational systems in the Czech Republic. In the research part we deal with specific advantages and disadvantages of inclusive education using examples from selected schools. We are comparing the value approach to inclusion by questionnaire survey and semi-structured interview techniques with teachers and pupils of selected schools. Emphasis is placed on acknowledging the value of diversity and putting them into practice under appropriate conditions and educational strategies, which develops quality students. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace 28 6 .pdf | Plný text práce | 1,93 MB | Adobe PDF | View/Open |
vedouci-Kovarova VP0001.pdf | Posudek vedoucího práce | 882,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
oponent-Kovarova OP0001.pdf | Posudek oponenta práce | 686,39 kB | Adobe PDF | View/Open |
obhajoba-Kovarova0001.pdf | Průběh obhajoby práce | 201,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/18420
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.