Title: Finanční gramotnost
Other Titles: Financial literacy
Authors: Ondráčková, Tereza
Advisor: Svoboda, Milan
Referee: Gladavská, Lenka
Issue Date: 2015
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/18463
Keywords: finanční gramotnost;osobní finance;rodinný rozpočet;hospodaření domácností;finanční vzdělávání
Keywords in different language: financial literacy;personal finance;family budget;household management;financial education
Abstract: Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností. Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit úroveň finanční gramotnosti a finančního chování obyvatel České republiky starších 18 let. V teoretické části je vysvětlen pojem finanční gramotnost a představeny její jednotlivé složky. Dále je čtenář seznámen s hospodařením v rámci osobních a rodinných financí včetně důsledků, které vyplývají z nesprávného hospodaření. Zmíněn je i osobní bankrot jako jedna z možností, jak se zbavit dluhů. Další část práce se zabývá finančním vzděláváním jako prevencí před zadlužováním, strukturou tohoto vzdělávání a konkrétními formami v České republice. Praktická část pak analyzuje úroveň finanční gramotnosti v České republice. Výsledky této analýzy jsou následně srovnány s výsledky výzkumů, které proběhly v předchozích letech. Současně je u vybraných otázek proveden chí-kvadrát test nezávislosti pro zjištění, zda se úroveň finančního vzdělání mění s věkem či dosaženým vzděláním.
Abstract in different language: Bachelor thesis deals with financial literacy. The aim is, acquire by questionnaire a level of financial literacy and financial behavior of the Czech population older than 18 years. The theoretical part explains the concept of financial literacy and presented it´s individual components. Furthermore, the reader is introduced by the economy in the context of personal and family finances, including the consequences that result from improper management. Mentioned is also personal bankruptcy as an option to get rid of debts. Another part deals with financial education as prevention of indebtedness. The structure of the education and its specific forms in the Czech Republic. The practical part analyzes the level of financial literacy in the Czech Republic. The results of this analysis are then compared with the results of researches undertaken in previous years. At the same time is conducted chi-square test of independence on selected issues, to determine whether the level of financial education varies with age and educational attainment.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Financni gramotnost (BP) - Tereza Ondrackova.pdfPlný text práce1,91 MBAdobe PDFView/Open
vedouci-Ondrackova T. - V.PDFPosudek vedoucího práce624,07 kBAdobe PDFView/Open
oponent-Ondrackova T. - O.PDFPosudek oponenta práce677,31 kBAdobe PDFView/Open
obhajoba-Ondrackova T. - prubeh.PDFPrůběh obhajoby práce187,12 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/18463

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.