Title: Totalitní ideologie v literárních dystopiích. Komparativní případová studie
Other Titles: The totalitarian ideology in literary dystopia. Comparative case study
Authors: Lávičková, Markéta
Advisor: Lupták Burzová, Petra
Referee: Rosůlek, Přemysl
Issue Date: 2015
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/19543
Keywords: totalitarismus;totalitní ideologie;dystopie;politický román;nacismus;stalinismus;diktatura;George Orwell
Keywords in different language: totalitarianism;totalitarian ideology;dystopia;political novel;nazism;stalinism;dictatorship;George Orwell
Abstract: Tato bakalářská práce se zaměřuje na to, jak je totalitní ideologie vyobrazena v dystopických románech. Ráda bych představila, jak typické totalitní prvky nacismu a stalinismu vypadají v politických románech. Politický román reflektuje, jak autor vnímá politickou situaci. Tyto romány jsou výrazem nesouhlasu s totalitním režimem. V práci se pokouším najít a analyzovat typické totalitní prvky ve čtyřech dystopických románech a porovnat je.
Abstract in different language: This bachelor thesis focuses on how the totalitarian ideology is displayed in dystopian novels. I would like to show how typical totalitarian elements of nacism and stalinism look in political novels. Political novel reflects how author of novel perceives the political situation. These novels are way of disagreement with totalitarian regime. I try to find and analyze typical totalitarian elements in four dystopian novels and compare them.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP Lavickova.pdfPlný text práce714,63 kBAdobe PDFView/Open
vedouci-Lavickova_ved_BP.docxPosudek vedoucího práce47,68 kBMicrosoft Word XMLView/Open
oponent-Lavickova_opo.docxPosudek oponenta práce34,42 kBMicrosoft Word XMLView/Open
obhajoba-Lavickova.pdfPrůběh obhajoby práce262,7 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/19543

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.