Název: Hodnocení a porovnání vybraných učebnic zeměpisu pro SŠ
Další názvy: Evaluation and comparison of text books of geography for higher education
Autoři: Beranová, Zdeňka
Vedoucí práce/školitel: Pluháčková Markéta, Mgr.
Datum vydání: 2016
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24295
Klíčová slova: učebnice zeměpisu;funkce učebnic;struktura učebnic;hodnocení učebnic;didaktická vybavenost;obtížnost textu;dotazníkové šetření;hodnocení učebnic v praxi
Klíčová slova v dalším jazyce: geography textbook;the role of textbook;textbook structure;textbook evaluation;didactic qualities;content difficulty;questionnaire survey;textbook evaluation in practice
Abstrakt: Tato diplomová práce se věnuje problematice učebnic. V práci jsou porovnávány vybrané učebnice zeměpisu od Nakladatelství České geografické společnosti a od SPN pedagogického nakladatelství. Vybrané učebnice byly posuzovány na základě celkové didaktické vybavenosti a na základě obtížnosti textu. Zvolený metodický aparát je v práci detailně popsán. Další metodou použitou v této práci bylo dotazníkové šetření, které proběhlo mezi učiteli na gymnáziích v Plzeňském kraji. Provedený průzkum měl za úkol zjistit, které učebnice zeměpisu učitelé používají, k jakým činnostem jim nejčastěji slouží a jak zvolené učebnice sami hodnotí. Poslední část práce si kladla za cíl ověřit dvě vybrané učebnice zeměpisu pro SŠ v praxi. Žáci dvou paralelních tříd byli vyučováni ze dvou učebnic od různých nakladatelství věnujících se stejnému tématu. Žáci absolvovali závěrečný test, v němž bylo zjišťováno, ze které učebnice si látku lépe osvojili.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis deals with the issue of textbooks. Selected geography textbooks published by Czech Geographical Society and by SPN (National Educational Publishing) are compared in the study and judged according to their didactic qualities and the difficulty of their content. In detail, the chosen methodological apparatus is described inside. Another method used in this theses is a questionnaire survey, conducted among teachers from secondary schools in the Pilsen region. The aim of the research was to determine which textbooks of geography are used by the teachers, what activities they most often use them for, and how do they evaluate the chosen textbooks themselves. The last part of the theses aimed to verify two selected geography textbooks for secondary schools in practice. Students of two parallel classes were taught the same topic, using two textbooks from different publishers. The students then undergone an final test, designed to measure which of the two textbooks conveyed the subject matter better.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Rigorózní práce / Rigorous theses (CBG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP-Beranova.pdfPlný text práce2,54 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Beranova v.pdfPosudek vedoucího práce773,22 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Beranova o.pdfPosudek oponenta práce938,72 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Beranova p.pdfPrůběh obhajoby práce179,37 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/24295

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.