Title: Využití netradičních technik v praxi MŠ
Other Titles: Use of new unconventional methods in practice of pre-school education
Authors: Křížová, Kateřina
Advisor: Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
Referee: Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
Issue Date: 2016
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24319
Keywords: výtvarná výchova;netradiční výtvarné techniky;tradiční výtvarné techniky;předškolní vzdělávání;areté;techné;experimentální techniky;kombinované techniky;tvořivost;metodický portál;spontánní;navozené.
Keywords in different language: art education;nontraditional art techniques;traditional art techniques;preschool education;areté;techné;experimental techniques;combined techniques;creativity;methodological portal;spontaneous and induced.
Abstract: Bakalářská práce objasňuje na teoretické úrovni pojmy tradiční či netradiční výtvarné techniky. V empirické části jsou dané techniky následně ověřovány v praxi MŠ. Teoretická část je věnována: vymezení základních pojmů, analýze metodického portálu RVP, pojetí výtvarné výchovy v RVP PV se zaměřením na konstruktivní složku výtvarných činností a významu experimentálních technik v dětské tvorbě. Empirická část bakalářské práce obsahuje pět didakticky rozpracovaných námětů a jejím cílem je v předškolní praxi ověřit netradiční výtvarné techniky a výtvarné činnosti reflektovat. Součástí jsou rovněž strukturované rozhovory s učitelkami MŠ Horní Bříza, ve smyslu využívání konkrétních technik v soudobé předškolní praxi. Závěr bakalářské práce reflektuje přínos netradičních výtvarných technik pro rozvoj osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání.
Abstract in different language: The bachelor thesis explains theoretical level concepts of traditional and non-traditional art techniques. In the empirical part of the thesis the selected techniques are subsequently verified in practice of a kindergarten. The theoretical part is devoted to: description of basic concepts, analysis of methodological website FEP, approach to art education in FEP focusing on constructive component of art activities and the significance of experimental techniques in children art. The empirical part of the thesis contains five didactically elaborated art activities aiming to verify the non-traditional art techniques at pre-school practice and reflect it. The thesis also includes structured interviews with teachers of kindergarten in Horni Briza, in terms of the use of specific techniques in contemporary preschool practice. Conclusion of the work reflects the contribution of non-traditional art techniques for personal development of the child in preschool education.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KVK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BAKALARSKA PRACE.pdfPlný text práce4,81 MBAdobe PDFView/Open
Prubeh obhajoby - Krizova Katerina_2016.pdfPrůběh obhajoby práce552,53 kBAdobe PDFView/Open
KRIZOVA_posudek_vedouci_Uhl Skrivanova_2016.docPosudek vedoucího práce81,5 kBMicrosoft WordView/Open
KRIZOVA_posudek_oponent_Slavik_2016.docPosudek oponenta práce79,5 kBMicrosoft WordView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/24319

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.