Title: Proměňující se hranice dětství: odraz měnícího se pojetí dětství v médiích
Other Titles: Historical development of childhood from the early modern period, with an emphasis on the role of media in post-modern era
Authors: Džulajová, Olga
Advisor: Jakoubková Budilová, Lenka
Referee: Tošner, Michal
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/2912
Keywords: dětství;vývoj dětství;přístup k dítěti;postmoderní dětství;média;proměny dětství;děti v modernitě;socializace dítěte;mediální vlivy
Keywords in different language: childhood;development of childhood;access to child;postmodern childhood;media;changes in childhood;children in modern era;child socialization;media influences
Abstract: Práce mapuje proměny přístupu k dítěti a prožívání životní fáze dětství od novověku, přes dobu moderní, až po období postmodernity. S rozvojem technologií v modernitě, jenž vrcholí v postmoderně, nabývají na síle a míry vlivu různé druhy mediálních prostředků, hlavně Internetu , jenž s sebou nese i nebývalé možnosti snadného a dostupného získávání a šíření informací mezi širokou veřejností, děti nevyjímaje. Z tohoto důvodu jsem ve své práci věnovala zostřený zájem o právě tyto vlivy a jejich postavení v životě dětského člověka. Součástí mé bakalářské práce je taktéž kvantitativní výzkum, jenž je zaměřený na dvě cílové skupiny lidí, s věkovým rozdílem deseti let. Cílem výzkumu bylo zachycení rozdílu v přístupu a vnímání knih, časopisů, televize a počítače (Internetu) u mládeže a postavení jednotlivých mediálních prostředků v jejich životě. Tato proměna, jež postupně vznikala v průběhu posledního desetiletí, představuje jeden z mnoha faktorů, který může mít vliv na utváření a průběh dětství v postmoderní společnosti.
Abstract in different language: This work is monitoring changes in access to the child and experiencing childhood life stage from modern era through the modernity, until the period of postmodernity. With the development of technology in modernity, which culminates in a post-modern era, gaining strength and the degree of influence the different types of mass media, especially the Internet, which brings with it unprecedented opportunities as well as easy and affordable acquisition and dissemination of information among the general public, including children. For this reason, I focused in my work on these influences and their position in the life of a man child. Part of my work is also quantitative research, which focuses on two target groups of people with the age difference of ten years. The aim of this research was to capture the difference in approach and perception of books, magazines, television and computer (Internet) among the youth generation and the position of individual media instruments in their lives. This transformation, which gradually emerged over the last decade, is one of the many factors that can affect the formation and progress of childhood in postmodern society.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Dzulajova_Olga 1012.pdfPlný text práce698,47 kBAdobe PDFView/Open
Olga_Dzulajova.pdfPosudek vedoucího práce169,09 kBAdobe PDFView/Open
pdf(1).Olga_Dzulajova.pdfPosudek oponenta práce169,09 kBAdobe PDFView/Open
pdf(2).Olga_Dzulajova.pdfPrůběh obhajoby práce169,09 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/2912

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.