Název: Výukový experiment k myšlenkovým dovednostem studentů vysokých škol a role proto-filosofické výuky pro kulturu jejich myšlení
Další názvy: Experiment in teaching of thought skills of university students and a role of proto-philosophical education for a culture of their thinking
Autoři: Murgaš, Jaromír
Citace zdrojového dokumentu: Kuděj: časopis pro kulturní dějiny. Roč. 16 (2015), č. 1-2, s. 154-179.
Datum vydání: 2015
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://ff.zcu.cz/kfi/vav/kudej/
http://hdl.handle.net/11025/29454
ISSN: 1211-8109
Klíčová slova: experimentální výuka;kritické myšlení;filosofická propedeutika;proto-filosofie;didaktika filosofie;problémová filosofická úloha;kultura myšlení
Klíčová slova v dalším jazyce: experimental learning;critical thinking;philosophical propedeutics;proto-philosophy;didactic of philosophy;philosophical problematic task;culture of thinking
Abstrakt: Pedagogický experiment, který popisuji v tomto textu a jehož dílčí, ale poměrně signifikantní výsledky předkládám, odkryl celou řadou problémů s tím, jak si studenti poradí s filosofickým příkladem (resp. „sofismatem ) i jen na jednoduché úrovni. Zadání podat důkaz mínění, zda „má cihla vnitřek? a studentským řešením problémové úlohy je věnována první část článku. Druhá část článku explikuje některé filosoficko-didakticko- -metodické momenty práce učitele v analogických případech. Poslední část předkládá na základě výsledků experimentu námět a motivaci k všeobecné „proto-filosofické výuce ke zvýšení kultury myšlení, resp. filosofické propedeutice pro kritické a filosofické myšlení na vysokých školách.
Abstrakt v dalším jazyce: A pedagogical experiment, which I describe in this text and whose partial yet considerably significant outcomes I present, revealed a number of problems considering how students are able to deal with a philosophical example (or rather a sophism), though at a simple level. The first part of the article focuses on the task which was to prove or disprove that “a brick has an inside” and students’ solutions to the “problematic task”. Some philosophical-didactic-methodological moments of the work of teacher in analogical cases are explicated in the second part of the article. Based on research outcomes, the last part of the article offers a topic for and motivation to a general proto-philosophical education and rise of culture of thinking, or rather philosophical “propedeutics” at universities in favour of critical and philosophical thinking.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1-2 (2015)
Články / Articles (KFI)
Číslo 1-2 (2015)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Murgas.pdfPlný text238,7 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/29454

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.