Title: | Dvě netradiční užití Hornerova schématu |
Other Titles: | Two non-traditional uses of Horner's scheme |
Authors: | Honzík, Lukáš Hora, Jaroslav |
Citation: | HONZÍK, L., HORA, J. Dvě netradiční užití Hornerova schématu. Matematika-fyzika-informatika, 2019, roč. 28, č. 1, s. 11-18. ISSN 1805-7705. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Jednota českých matematiků a fyziků |
Document type: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/31193 |
ISSN: | 1805-7705 |
Keywords: | Hornerovo schéma;dělení polynomů;číselné soustavy;derivace polynomu |
Keywords in different language: | Horner's scheme;polynomial division;numeral systems;derivative of polynomial |
Abstract: | Algoritmus nazývaný Hornerovo schéma je poměrně zajímavý a praktický nástroj pro určování funkčních hodnot polynomů vyšších stupňů či pro dělení polynomu polynomem 1. stupně, který je přístupný již žákům vyšších ročníků základních škol. V textu uvedeme nejen základ, na němž je algoritmus postaven, ale i dvě jeho netradiční využití pro školskou matematiku, a sice převod čísla z nedesítkové soustavy do desítkové a výpočet hodnoty derivace polynomu v daném bodě. |
Abstract in different language: | The algorithm known as Horner's scheme is quite interesting and practical tool either for determining the functional values of higher degree polynomials or for dividing a polynomial with another 1st degree polynomial. This algorithm is accessible already for pupils on higher grades of elementary schools. In the text we present not only the basis on which the algorithm is built but also its two non-traditional uses for school mathematics, namely the conversion of the number from the non-decimal numeral system to the decimal numeral system and the calculation of the value of the polynomial derivative in the given point. |
Rights: | © Jednota českých matematiků a fyziků |
Appears in Collections: | Články / Articles (KMT) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
mfi_2801_011_018.pdf | 245,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/31193
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.