Title: | Možnosti alternativní tvorby učebnice výtvarné výchovy |
Other Titles: | The possibilities of alternative creation of art education textbooks |
Authors: | Scholleová, Martina |
Advisor: | Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/39211 |
Keywords: | výtvarná výchova;učebnice;dějiny umění;alternativní;grafický design;vizualizace;hra;tvořivost;humor |
Keywords in different language: | art education;textbook;art history;alternative;graphic design;visualization;visual thinking;creativity;humour |
Abstract: | Téma diplomové práce vychází z autorčiny vnitřní potřeby osobitého výtvarného zpracování učiva a snahy o popularizaci vzdělávacích obsahů předmětu výtvarná výchova. Diplomantka se věnuje alternativním možnostem zpracování učebnice výtvarné výchovy. Ověřuje tak didaktické možnosti grafického designu a využívá mezioborové přesahy výtvarné výchovy ve vztahu k dalším vzdělávacím oblastem. Na bázi těchto poznatků vytváří maketu vlastní alternativní učebnice. Východiska kvalifikační práce nalézá v tradici lettrismu, propojení grafické podoby písma a obrazu, ale také estetice každodennosti. Mezi teoretická východiska zařazuje poznatky z psychologie učení. Popisuje roli vizualizace při osvojování žákovských znalostí a potenciál hry či humoru upoutat pozornost žáků. |
Abstract in different language: | The presented diploma thesis deals with the possibilities of alternative creation of an art education textbook. Based on the theory of textbooks and the publication Učebnice pod lupou (Textbooks under a magnifying glass) (Klapko, Maňák, 2006), it analyses a selection of art education textbooks published between 2010 and 2018 in the Czech Republic, England and the United States of America. The thesis then outlines the concept for my own art education textbook, presents the components of its structure and manifests itself as a real printed textbook. The diploma thesis is concluded by a critical evaluation of the presented model mentioning its pros, cons and further tips for improvements. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP scholleova final 2019_2.pdf | Plný text práce | 14,96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Scholleova_posudek_V_Uhl Skrivanova.pdf | Posudek vedoucího práce | 983,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
scan_prubeh obhajoby_Scholleova Martina.pdf | Průběh obhajoby práce | 491,41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Scholleova_posudek_O_Gebauer.pdf | Posudek oponenta práce | 601,44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/39211
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.