Název: Balada v literární výchově na ZŠ
Další názvy: Ballad in education of literature in elementary school
Autoři: Bílková, Michaela
Vedoucí práce/školitel: Brčáková Vladimíra, Mgr.
Oponent: Novotný Jiří, Mgr.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40890
Klíčová slova: diplomová práce;balada;základní škola;výuka;učivo;komunikativní literární výchova;žánr;karel jaromír erben;jan neruda;petr bezruč;jiří wolker;didaktická interpretace;pedagogický konstruktivismus;balada lidová;balada umělá;romantická balada;sociální balada;balada psychologizující sociální;maryčka magdónova;komparace;jaromír nohavica;percepce;apercepce;interpretace;konkretizace;složka nauková;složka komunikační;složka formativní
Klíčová slova v dalším jazyce: diploma thesis;ballad;inovative approach;teaching literature;reception of the text;genre;elementary school;methods;karel jaromír erben;jan neruda;petr bezruč;jiří wolker;curriculum;students;readers;maryčka magdónova;song;jaromír nohavica;preparation for lesson;comparison
Abstrakt: Cílem této práce je blíže představit a charakterizovat žánr balady v jeho vývoji. Zamyslet se nad tím, jak balada, která je součástí literárněvýchovného učiva na základní škole, působí na cítění a myšlení současného čtenáře, na formování jeho postojů a hodnot. Diplomová práce obsahuje kapitoly literárněteoretické zabývající se baladou jako žánrem, kapitoly literárněhistorické analyzující baladu a její proměnu v díle konkrétních autorů (Karla Jaromíra Erbena, Jana Nerudy, Petra Bezruče a Jiřího Wolkera), kapitoly didaktické, které pojednávají o komunikačním pojetí literární výchovy, transformovaném učivu v komunikačně pojaté literární výchově i o procesualitě recepce textu a důležitosti jejího respektování v řízeném čtení. Kapitola o baladě jako učivu na základní škole akcentuje pedagogický konstruktivismus ve výuce. Úkolem žáků je (skrze komunikaci s dílem a o díle) objevit žánrové znaky romantické a sociální balady. Praktická část diplomové práce obsahuje vlastní interpretaci a didaktickou interpretaci Bezručovy balady Maryčka Magdónova, jejíž součástí je komparace s písní Jaromíra Nohavici. V důsledku koronavirové krize nebylo možné přípravu na výuku odučit, práce proto obsahuje pouze očekávané (v praxi neověřené) výstupy žáků.
Abstrakt v dalším jazyce: This diploma thesis deals with innovative approach to teaching literature and individual parts of reception of the text. It focuses on ballad as a genre taught in elementary school, several methods used in innovative approach to teaching literature are mentioned. The development of ballad is demonstrated on concrete ballads written by Karel Jaromír Erben, Jan Neruda, Petr Bezruč and Jiří Wolker. This thesis discusses ballad as a part of curriculum, its influence on students and its affect on readers and their atttitude and values. The practical part of this thesis contains preparation for one lesson (Petr Bezruč - Maryčka Magdónova) with comparison to a song performed by Czech singer Jaromír Nohavica.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace.pdfPlný text práce864,24 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bilkova_brcakova.pdfPosudek vedoucího práce51,74 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bilkova_novotny.pdfPosudek oponenta práce52,28 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bilkova_michaela.pdfPrůběh obhajoby práce50,48 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/40890

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.