Title: Srovnání vypravěčských dovedností žáků 4. a 5. ročníků základní školy
Other Titles: Comparison of narrative skills of pupils in 4th and 5th grade of elementary school
Authors: Švehlová, Barbora
Advisor: Suda Zdeněk, PhDr. CSc.
Referee: Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40895
Keywords: funkční styl;slohový postup;slohový útvar;vypravování;slohové vyučování;vypravěčské dovednosti;slovní zásoba;slovesa;podstatná jména;citoslovce;frazeologismy;přímá řeč;přívlastky
Keywords in different language: functional style;stylistic procedure;stylistic formation;recital;stylistic teaching;narrative skills;vocabulary;verbs;nouns;interjections;phrases;direct speech;adjectives
Abstract: Diplomová práce je zaměřena na úroveň vypravěčských dovedností žáků 4. a 5. tříd ZŠ a jejich následné srovnání. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů ze stylistiky, klasifikaci funkčních stylů a slohových postupů, dále slohovému vyučování a slohovým útvarům, které se žáci učí na 1. stupni ZŠ. Podrobněji se zaměřuje na slohový útvar vypravování, jeho znaky a samotný nácvik. Praktická část je zaměřena na analýzu dotazníkového šetření, která byla provedena na vzorku učitelů 4. a 5. ročníků na třech ZŠ v Plzni, na analýzu slohových prací, jejich srovnání a zjištění úrovně vypravěčských dovedností žáků 4. a 5. ročníků.
Abstract in different language: The diploma thesis is focused on the level of narrative skills of pupils of the 4th and 5th grades of primary schools and their subsequent comparison. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is devoted to the definition of basic concepts of stylistics, classification of functional styles and stylistic procedures, stylistic teaching and stylistic formations that pupils learn at primary school. It deals in more detail with the style of narration, its features and the actual training. The practical part is focused on the analysis of the questionnaire survey, which was carried out on a sample of teachers of the 4th and 5th grades at three elementary schools in Pilsen, the analysis of stylistic works, their comparison and finding the level of narrative skills of pupils of the 4th and 5th grades.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
B. Svehlova_diplomova prace.pdfPlný text práce2,36 MBAdobe PDFView/Open
svehlova_suda.pdfPosudek vedoucího práce58,36 kBAdobe PDFView/Open
svehlova_vejvodova.pdfPosudek oponenta práce41,08 kBAdobe PDFView/Open
svehlova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce97,39 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/40895

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.