Název: Poruchy grafomotoriky z pohledu ergoterapie
Další názvy: Graphomotor dysfunction from the perspective of the occupational therapy
Autoři: Hásová, Barbora
Vedoucí práce/školitel: Zahradnická Ilona, PhDr.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/41093
Klíčová slova: porucha grafomotoriky;přetrvávání primárních reflexů u dětí s dmo;školní věk;neurovývojová stimulace.
Klíčová slova v dalším jazyce: graphomotor dysfunction;persistent primary reflexes in children with dmo;school age;neurodevelopmental stimulation.
Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá poruchou grafomotoriky, která se zařazuje mezi výraznou problematiku u dětí s dětskou mozkovou obrnou ve školním věku. Kromě omezené hybnosti má dítě s DMO i různé přidružené poruchy, mezi které patří i poruchy grafomotoriky. Dítě, které neprojde fází lezení ve vývojové ontogenezi, má problém v oblasti řeči a grafomotoriky. Mezi příčinu poruchy grafomotoriky u těchto dětí patří také přetrvávání primitivních reflexů. U dětí s nezralým lezením je možnost vyvolat primární palmární úchopový reflex na ruce, který výrazně narušuje úchop psacího náčiní pro nácvik grafomotoriky. Mimo jiné přetrvávání primárních reflexů může ovlivňovat koordinaci oko - ruka nebo jemnou motoriku ruky. Teoretická část této práce zahrnuje obecné vymezení pojmu grafomotoriky či poruch grafomotorických schopností a především zaměření se na využití ergoterapie u této problematiky. Praktická část zahrnuje vyšetření přetrvávajících primitivních reflexů, které narušují úchop ruky a výrazně ovlivňují zlepšení v oblasti grafomotoriky u dětí s DMO.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis deals with the graphomotor disorder, which is classified as a significant issue in children with cerebral palsy at school age. In addition to limited motion, the child with cerebral palsy also has various disorders, which include graphomotor disorders. A child who does not pass the climbing phase in developmental ontogenesis has a speech and graphomotor problem. The persistence of primitive reflexes also plays a role in these children's graphomotor disorder. In children with immature climbing, the possibility is to induce a primary palm grip reflex on the hand that significantly disrupts the grip of writing tools for graphomotorics exercises. Among other things, the persistence of primary reflexes may affect eye-hand coordination or gentle hand motor control. The theoretical section includes a general definition of the concept of graphomotor skills or dysfunction in graphomotor skills and above all, a focus on the use of occupational therapy in these problem areas. The practical part involves examining persistent primitive reflexes that interfere with the grip with hand and significantly affect improvements in graphomotor skills in children with DMO.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Hasova Barbora_ERG _BP.pdfPlný text práce4,81 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hasova - oponentsky posudek.pdfPosudek oponenta práce324,93 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
BP_VEDOUCI_POSUDEK - Hasova.pdfPosudek vedoucího práce281,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Hasova.pdfPrůběh obhajoby práce452,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/41093

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.