Title: Přínos uvádějícího učitele pro vstup do pedagogické praxe - sonda do praxe na vybraných MŠ v Karlovarském kraji
Other Titles: The mentor's benefit for the teaching practice entry - the research of the teaching experience at the selected kindergartens in Karlovy Vary Region
Authors: Strnadová, Romana
Advisor: Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Referee: Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/43881
Keywords: začínající učitelka v mš;uvádějící učitelka v mš;profesní kompetence učitele v mš;reflektivní deník;praxe učitele v mš;profesní činnosti učitele v mš;oblasti podpory začínajícího učitele v mš
Keywords in different language: beginning teacher;introducing teacher into kindergarten;professional teacher's competence in kindergarten;reflective diary;teacher practice;professional activities of a teacher and support areas for a beginning teacher kindergarten/ preschol.
Abstract: Tato bakalářská práce na téma Přínos uvádějícího učitele pro vstup do pedagogické praxe - sonda do praxe na vybraných MŠ v Karlovarském kraji se zabývá problematikou učitelek mateřských škol začínajících svou pedagogickou praxi. Cílem bylo zjistit s oporou o analýzu reflektivních deníků, jak se začínajícím učitelkám daří v počátcích jejich praxe, jakým způsobem jim jejich uvádějící učitelky pomáhají vypořádat se s problémy, které souvisí s pedagogickými začátky, a zda dochází k rozvíjejí jejich profesních kompetencí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy charakterizující profesi začínajícího učitele, legislativa týkající se problematiky předškolního vzdělávání, dále profesní činnosti, vztahy, dovednosti a kompetence učitele předškolního vzdělávání. Výzkumná část se zabývá procesem adaptace začínajících učitelek a prostřednictvím analýzy reflektivních deníků zkoumá vliv uvádějících učitelek na tento proces.
Abstract in different language: This bachelor written work is focussing on the topic "The contribution of the introducing teacher to the entry into pedagogical practice -a probe into practice deals with the issues of kindergarten teachers starting their own pedagogical practice at selected kindergartens in the Karlovy Vary region." The aim was to find out, based on an analysis of reflective diaries, how teachers beginners are doing in the beginning of their practice. How their introductory teachers help them to cope with the problems associated with pedagogical beginnings and whether they develop their professional competencies. The theoretical part explains the concept characterizing the profession of teacher beginning, legislation related to issue of preschool education. Furthermore includes professional activities, relationships, skills and competencies of preschool teachers. The research part deals with the adaptation process of beginning teachers and through the analysis of reflective diaries examines the influence of introductory teachers on this process.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP Romana Strnadova.pdfPlný text práce1,11 MBAdobe PDFView/Open
Strnadova VP.pdfPosudek vedoucího práce146,92 kBAdobe PDFView/Open
Strnadova OP.pdfPosudek oponenta práce117,32 kBAdobe PDFView/Open
Strnadova O.pdfPrůběh obhajoby práce874,13 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/43881

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.