Title: | Analýza školského systému České republiky a vliv dopadu státních reforem |
Other Titles: | Analysis of the school system in the Czech Republic and impact of state reforms |
Authors: | Valešová, Martina |
Advisor: | Divišová, Pavla |
Referee: | Potměšil, Jaroslav |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/4445 |
Keywords: | školský systém;školské reformy;kurikulární reforma |
Keywords in different language: | school system;school reforms;curriculum reform |
Abstract: | Předložená bakalářská práce stručně popisuje současný systém vzdělávání České republiky. Analyzuje vývoj školského systému pomocí ukazatelů získaných ze statistických ročenek školství. Analýza vývoje je rozdělena do skupin: školy, žáci/studenti, učitelé/zaměstnanci a výdaje. Zjišťuje aktuální reformy řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy za finanční podpory Evropského sociálního fondu, kde stávající stěžejní reformou je reforma kurikulární. Odvíjející se reformy jsou: autoevaluace škol, národní testování žáků 5. a 9. tříd, nová závěrečná zkouška a společná část maturitní zkoušky. Závěrem je zhodnocen dopad vybraných reforem na školy, žáky, ale také širokou veřejnost. K tomu je využito hodnocení OECD, průzkumů veřejného mínění, průzkumů názorů ředitelů a učitelů škol či analýz výsledků národních standardizovaných testů. |
Abstract in different language: | This bachelor thesis briefly describes the current educational system of the Czech Republic. It analyses the development of the education system with indicators derived from the statistical yearbooks of education. Analysis of the development is divided into groups: schools, pupils/students, teachers/staff and expenses. It detects the current reforms managed by the Ministry of Education, Youth and Sports for financial support from the European Social Fund, where the existing fundamental reform is the curriculum reform. The unfolding reforms are: self-evaluation of schools, national testing of pupils from the 5th and 9 classes, the new final exam and a common part of the graduation exam. Finally, it assesses the impact of selected reforms on schools, pupils, but also the general public. This is used from the OECD, polls, surveys of opinions of directors and teachers of schools and analysis of the results of national standardized tests. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPM) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP2012 Valesova.pdf | Plný text práce | 1,02 MB | Adobe PDF | View/Open |
BP_valesova_VP.PDF | Posudek vedoucího práce | 1,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
BP_valesova_OP.PDF | Posudek oponenta práce | 2,14 MB | Adobe PDF | View/Open |
BP_valesova.PDF | Průběh obhajoby práce | 234,77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/4445
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.