Title: Kontroverzní témata ve výuce zeměpisu
Other Titles: Controversial topics in the teaching of geography
Authors: Červenková, Barbora
Advisor: Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45175
Keywords: kontroverze;kurikulum;zeměpis;rozhovor;výzkum;metody
Keywords in different language: controversy;curriculum;geography;interview;research;methods
Abstract: V této bakalářské práci se zaměřuji na výzkum kontroverzních témat ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá definicí pojmu kontroverze, rozebírá jednotlivá kontroverzní témata v rámci kurikula zeměpisu typická pro ČR a zahraničí (Anglie, Amerika), porovnává kontroverzní témata v ŠVP v rámci vybraných škol. Dále rozebírá jednotlivé metody, které jsou často užívány během výuky. Praktická část je zaměřena na výzkum kontroverzních témat z pohledu učitelů 2. stupně ZŠ, jejich přístupu ve výuce. Pro výzkum byla použita metoda kvalitativní zaměřená na polostrukturovaný rozhovor. Výzkum byl zanalyzován formou otevřeného kódování. V závěru práce jsou uvedeny výsledky výzkumu, zodpovězeny výzkumné otázky a zhodnoceny tři stanovené hypotézy.
Abstract in different language: In this bachelor´s thesis I focus on the research of controversial topics in the teaching of geography at the 2nd level of elementary school. The theoretical part deals with the definition of the concept of controversy, discusses various controversial topics in the curriculum of geography typical of the Czech Republic and abroad (England, America) and the theoretical part compares controversial topics in SEP within selected schools. It also discusses the various methods that are often used during teaching. The practical part is focused on the research of controversial topics from the perspective of primary school teachers, their approach in teaching. A qualitative method focused on a semi-structured interview was used for the research. The research was analyzed in the form of open coding. At the end of the thesis, the reaserch results are presented, research questions are answered and three established hypotheses are evaluated.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace- Cervenkova.pdfPlný text práce1,02 MBAdobe PDFView/Open
CERVENKOVA_VEDOUCI.pdfPosudek vedoucího práce542,92 kBAdobe PDFView/Open
CERVENKOVA_OPONENT.pdfPosudek oponenta práce809,6 kBAdobe PDFView/Open
CERVENKOVA_PRUBEH OBHAJOBY.pdfPrůběh obhajoby práce121,91 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/45175

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.