Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorLederbuchová Ladislava, Doc. PaedDr. CSc.
dc.contributor.authorPánková, Vladimíra
dc.contributor.refereeGejgušová Ivana, Doc. PhDr. Ph.D.
dc.contributor.refereeSoleiman pour Hashemi Michaela, Prof. PhDr. CSc.
dc.date.accepted2020-11-25
dc.date.accessioned2021-10-22T08:48:07Z-
dc.date.available2014-10-14
dc.date.available2021-10-22T08:48:07Z-
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-7-13
dc.identifier84251
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/45480-
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce si klade za cíl charakterizovat psychologický román jako žánr v jeho vývojových proměnách, didakticky transformovat tyto odborné informace do literárněvýchovného učiva na střední škole (zejména gymnaziálního typu) a navrhnout konstruktivisticky pojaté didaktické interpretace, jež by žákovi pomohly s osvojením daného učiva. Součástí disertační práce je výzkumná sonda do učebnic literatury pro 3. a 4. ročník středních škol (mezi něž řadíme i čítanky jako specifický druh učebnice) užívaných ve školním roce 2018/2019 na plzeňských středních školách. Cílem obsahové analýzy bylo zjistit, jak učebnice literatury transformují a systematizují informace o českém psychologickém románu. Na pozadí vybraných čítanek a pracovních sešitů bylo sledováno, zda jsou žánrové aspekty psychologického románu zohledňovány zaprvé při výběru textového úryvku, zadruhé v obsahu didaktického aparátu (v navrhovaných otázkách a úkolech. Prizmatem konstruktivistické teorie byla pozornost zaměřena jak na otázky a úkoly literární, tedy vztahující se ke struktuře textu, tak na otázky a úkoly neliterární, a to včetně jejich zpětného usouvztažnění s tématem a žánrem díla. Přílohová část disertační práce zahrnuje odučené výukové lekce a k nim se vztahující žákovské výstupy, které jsou založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů. Tyto didaktické interpretace jsou aktivizované metodami z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.cs
dc.format217 s., L (698 361 znaků)
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectčeský psychologický románcs
dc.subjectliterárněvýchovné učivocs
dc.subjectučivo o psychologickém románucs
dc.subjectvýzkumná sonda do učebnic literatury pro střední školycs
dc.subjectkomunikační pojetí literární výchovycs
dc.subjectpedagogický konstruktivismuscs
dc.subjectdidaktická interpretace uměleckého textucs
dc.titleČeský psychologický román v literární výchově na střední školecs
dc.title.alternativeCzech psychological novel in literary education at secondary schoolen
dc.typedisertační práce
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogice
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedThe objective of this dissertation is to characterise the psychological novel as a genre including its developmental changes, to didactically transform this scientific information into the literary education curriculum for secondary schools (mainly Czech grammar schools) and to propose constructivist didactical interpretation which would help pupils to learn the given element of the curriculum. The dissertation also provides insight into literary textbooks for the 3rd and 4th classes of secondary schools (including readers as a specific textbook type) used at secondary schools in Pilsen in the school year 2018/2019. The objective of the content analysis was to ascertain how literature textbooks transform and systematise information on the Czech psychological novel. The dissertation monitors if the genre aspects of the psychological novel are reflected first in the choice of extracts, second in the didactical apparatus (in the proposed questions and tasks) in the selected readers and workbooks. From the perspective of constructivist theory, the focus is both on literary questions and tasks, i.e. related to the text structure, and on non-literary questions and tasks including their retrospective relation to the topic and genre of the literary work. In the annex to the dissertation, you can find the practiced lessons and related outputs by the pupils - these are based on reading and creative didactical interpretation of selected psychological novels. These didactical interpretations are activated by the methods of creative writing, creative dramatics or the Critical Thinking through Reading and Writing Programme.en
dc.subject.translatedczech psychological novelen
dc.subject.translatedliterary education curriculumen
dc.subject.translatedpsychological novel curriculumen
dc.subject.translatedinsight into secondary-school literature textbooksen
dc.subject.translatedcommunication approach to literary educationen
dc.subject.translatedpedagogical constructivismen
dc.subject.translateddidactic interpretation of literary textsen
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Brcakova_disertace.pdfPlný text práce2,51 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_brcakova_hashemi.pdfPosudek oponenta práce68,26 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_brcakova_lederbuchova.pdfPosudek vedoucího práce31,67 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_pankova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce105,09 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/45480

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.