Title: | Gender ve výtvarném umění a výtvarné výchově |
Other Titles: | Gender in art and art education |
Authors: | Zunová, Magdalena |
Advisor: | Bláha Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D. |
Referee: | Král Jakub, MgA. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/48290 |
Keywords: | gender;genderová problematika;feminismus;objektivizace ženy;umělecký akt;stereotyp;umělkyně;genderové role;nerovnost pohlaví;umění;výtvarná úloha;výtvarná technika;reklama;dokumentární fotografie |
Keywords in different language: | gender;gender problematics;feminism;objectification of woman;art akt;stereotype;woman artist;gender roles;gender inequality;art;art role;art technique;advertising;documentary photography |
Abstract: | Diplomová práce na téma Gender ve výtvarném umění a výtvarné výchově je rozdělena do třech částí. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu gender, genderové role a předsudky a genderovou výchovu v rámci sociálního prostředí, dále představuje feminismus a gender v umění, skrze postavení ženy v umění. Tato část mé práce funguje jako podložení didaktické části, která v první části představuje genderově citlivou výchovu, feministickou pedagogiku a také vliv genderu ve výtvarné výchově. V druhé polovině didaktické části popisuji konkrétní příklady děl umělkyň a umělců a jejich možné přesahy do výchovy a také konkrétní dílo jako inspirační východisko úkolů. Následují výtvarné úkoly, které jsem aplikovala na střední škole. Výtvarné úkoly jsou popsány skrze zadání, cíle, průběh realizace, jenž je doplněn o dokumentaci, díla, reflexe a následné zhodnocení a alterace. Poslední část je výtvarná, v níž reaguji na tuto problematiku skrze fotografické vyjádření. |
Abstract in different language: | This thesis, Gender in Arts and Arts Education is divided into three parts. The theoretical part contains an explanation of the concept of gender, gender roles and prejudices and gender education within the social environment, it also presents feminism and gender in art, through the position of women in art. This part of my work functions as a basis for the didactic part, which in the first part presents gender-sensitive education, feminist pedagogy and also the influence of gender in art education. In the second half of the didactic part, I describe specific examples of works by artists and their possible overlaps in education, as well as a specific work as an inspiration for tasks. The following are the art tasks I applied in high school. Art tasks are described through assignments, goals, the course of implementation, which is supplemented by documentation, works, reflections and subsequent evaluation and alterations. The last part is artistic, in which I respond to this issue through photographic expression. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace - Magdalena Zunova.pdf | Plný text práce | 19 MB | Adobe PDF | View/Open |
ZUNOVA_posudek_vedouci_Blaha.pdf | Posudek vedoucího práce | 296,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
ZUNOVA_posudek_oponent_Kral.pdf | Posudek oponenta práce | 299,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Zunova_prubeh obhajoby.pdf | Průběh obhajoby práce | 525,43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/48290
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.