Název: Preventivní cvičební program pro začátečníky v barefoot obouvání
Další názvy: Preventive exercise program for beginners in barefoot footwear
Autoři: Suchánková, Anna
Vedoucí práce/školitel: Firýtová Rita, Mgr.
Oponent: Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54228
Klíčová slova: barefoot obuv;barefoot;noha;deformita;cvičení
Klíčová slova v dalším jazyce: barefoot footwear;barefoot;foot;deformity;exercise
Abstrakt: Tato metodická diplomová práce se soustředí na možnost minimalizování potenciálních problémů pohybového aparátu při přechodu na barefoot obuv. V práci je popsána anatomie lidské nohy a biomechanika zátěže na plosku nohy při chůzi. Jsou popsány rozdíly v biomechanickém zatížení při chůzi v různých typech běžné obuvi a v barefoot obuvi. Je rovněž definováno, jaká kritéria musí splňovat bota, aby mohla být označována jako barefoot, či minimalistická. Rovněž je rozebráno, které nejčastější deformity a funkční problémy se vyskytují na chodidlech, důvody které k tomu obvykle vedou a další důsledky v podobě např. pohybových stereotypů, či strukturálních změn v dalších tkáních těla. V metodické části práce je popsán důvod pro výběr tématu barefoot obouvání a komplexnost celého problému z pohledu fyzioterapeuta. V praktické části práce jsou poznatky vycházející z teorie převedeny do aplikovaných cvičebních postupů a jako výstup z praktické části byl navržen ucelený edukačně-cvičební program vhodný jak pro začátečníky v barefoot obouvání, tak pro širokou veřejnost v rámci prevence. Program byl zpracován do formy webových stránek, které jsou volně dostupné na internetu. Zájemci o program se seznámili s edukačním textem a poté se zapojili do cvičení, které je zpracované jako dvanáct samostatných cviků, z nichž každý obsahuje slovní popis a sérii obrázků. Účastníci programu byli dále požádáni o vyplnění ankety, která poskytuje zpětnou vazbu ohledně celého webu, srozumitelnosti textu, náročnosti cviků, ale také ohledně efektivity celého programu. Ze získaných odpovědí vyplývá, že respondenti ankety se aktivně zajímají o toto téma a jsou motivovaní ve cvičení pokračovat. Většina z nich pociťuje bezprostředně po každém cvičení úlevu a po opakovaném cvičení se jim lépe chodí. Ohledně edukačního textu se respondenti shodli, že by mohl být kratší, ale zároveň ho shledávají poučným a přínosným. V diskuzi srovnáváme metodický návrh tohoto cvičebního programu s jinými podobnými návody a docházíme k závěru, že byl zvolen správný postup a klíčem k úspěchu je vždy motivace a proaktivní přístup k vlastnímu zdraví.
Abstrakt v dalším jazyce: This metodical diploma thesis focuses on how to minimaze potential musculoskeletal problems caused by transition to barefoot footwear. In the thesis anatomy of a human foot is described, as well as biomechanics of the load during walk and differences between load on the foot in ordinary shoes and barefoot shoes. It is also defined which criteria the shoes has to meet to be called barefoot or minimalistic shoes. We also learn about the most common deformities and functional problems of feet, reasons which lead to them and other consequences including e.g. movement stereotypes or structural changes of other tissues of the body. The methodological part of the work describes the reason for choosing the topic of barefoot shoeing and the complexity of the entire problem from the perspective of a physical therapist. In the practical part of the work, knowledge based on theory is transferred into applied exercise procedures, and as an output from the practical part, a comprehensive educational-exercise program suitable for both beginners in barefoot shoeing and the general public as part of prevention was designed. The program was processed into a webpage that is freely available on the Internet. Those interested in the program familiarized themselves with the educational text and then participated in the exercise, which is structured as twelve separate exercises, each of which contains a verbal description and a series of pictures. The participants of the program were also asked to fill out a survey, which provides feedback regarding the entire website, the intelligibility of the text, the difficulty of the exercises, but also regarding the effectiveness of the entire program. The answers obtained show that the survey respondents are actively interested in this topic and are motivated to continue the exercise. Most of them feel relief immediately after each exercise and they experience better walk after repeated exercise. Regarding the educational text, the respondents agreed that it could be shorter, but at the same time they find it instructive and beneficial. In the discussion, we compare the methodological design of this exercise program with other similar instructions and come to the conclusion that the correct procedure was chosen and the key to success is always motivation and a proactive approach to one's own health.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KTV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
diplomova_prace_SUCHANKOVA_ANNA_PPP.pdfPlný text práce4,68 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce57,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
posudek-OP-Bc. Anna Suchankova 2023..pdfPosudek oponenta práce327,02 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Suchankova A.pdfPrůběh obhajoby práce18,79 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/54228

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.