Title: Radikální konstruktivismus Ernsta von Glasersfelda
Other Titles: Ernst von Glasersfeld's Radical Constructivism
Authors: Müller, Tomáš
Advisor: Kratochvíl Miloš, Mgr. Ph.D.
Referee: Paitlová Jitka, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56107
Keywords: radikální konstruktivismus;ernst von glasersfeld;evoluční epistemologie;konstruktivismus;kybernetika;jean piaget;skepticismus;poznání
Keywords in different language: radical constructivism;ernst von glasersfeld;evolutionary epistemology;constructivism;cybernetics;jean piaget;scepticism;knowledge
Abstract: Práce představuje radikální konstruktivismus v pojetí Ernsta von Glasersfelda jako formu evoluční epistemologie, která vychází z koncepce informačně uzavřeného naturalizovaného subjektu. Poznání je viděno jako kognitivní konstrukt, jímž poznávající subjekt strukturuje svůj zkušenostní proud. Cílem konstrukce poznání není odhalit absolutní realitu, ale umožnit organismu konzistentně dosahovat jeho zkušenostních cílů. Práce začíná u představení původu a povahy radikálně-konstruktivistické koncepce poznání. Poté charakterizuje subjekt radikálního konstruktivismu a jeho mechanismy konstrukce poznání: poznávající subjekt je nejprve formálně vymezen pomocí kybernetických principů, a tato formální definice je následně konkretizována použitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje. Nakonec jsou uvedeny epistemologické důsledky radikálního konstruktivismu pro kritéria posuzování platnosti poznání.
Abstract in different language: This paper presents Ernst von Glasersfeld's radical constructivism as a form of evolutionary epistemology, which builds on the concept of an informationally closed naturalized subject. Knowledge is seen as a cognitive construct through which the knowing subject structures its experiental flow. The goal of knowledge construction is not to uncover absolute reality, but merely to allow the organism to be able to consistently achieve its experiental goals. The paper begins by explaining the origin and nature of the radical constructivist conception of knowledge. Then, it characterizes the subject of radical constructivism and its mechanisms of the construction of knowledge. The knowing subject is first given a formal definition rooted in cybernetic principles, which is then given concrete empirical form using Piaget's theory of cognitive development. The paper ends by showcasing radical constructivism's implications for the criteria for the evaluation of knowledge.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Muller_Radikalni konstruktivismus.pdfPlný text práce323,67 kBAdobe PDFView/Open
muller_paitlova.pdfPosudek oponenta práce394,21 kBAdobe PDFView/Open
muller_kratochvil.pdfPosudek vedoucího práce145,29 kBAdobe PDFView/Open
muller_O.pdfPrůběh obhajoby práce258,33 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56107

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.