Title: Životní cesty mladých lidí s mentálním postižením v období přechodu ze školy do dospělosti. Analýza uplatnění absolventů vybrané střední školy
Other Titles: Life journeys of young people with intellectual disabilities in the transition from school to adulthood. Analysis of the lived experience of high school graduates
Authors: Jandová, Tereza
Advisor: Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
Referee: Kaňák Jan, Mgr. Bc. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56289
Keywords: lidé s mentálním postižením;životní cesty;speciálně vzdělávací potřeby;podpůrná opatření;střední škola;dospělost
Keywords in different language: people with intellectual disabilities;life paths;special educational needs;support measures;secondary school;adulthood
Abstract: Tématem této bakalářské práce je mapování životních cest mladých lidí s mentálním postižením v období přechodu ze školy do dospělosti. Spojila jsem se se střední školou, která vyučuje obory kategorie E, pro provedení výzkumného šetření na jejich žádost. Hlavním cílem bylo "Zjistit, jaké jsou možnosti či meze uplatnění absolventů ze středních škol s obory E pro osoby s mentálním postižením". Pro získání dat jsem oslovila jsem absolventy této školy z let 2019-2023, kterým byla přidělena podpůrná opatření z důvodu mentálního postižení a následně jsem zvolila dvě výzkumné metody - telefonické dotazovaní a polostrukturované rozhovory formou životních příběhů.
Abstract in different language: The topic of this bachelor thesis is mapping the life paths of young people with intellectual disabilities during the transition from school to adulthood. I have contacted a secondary school that teaches category E subjects to carry out a research investigation at their request. The main aim was "To find out what are the opportunities or limitations of graduates from secondary schools with E subjects for people with intellectual disabilities". To collect data, I approached the graduates of this school from 2019-2023 who were assigned support measures due to intellectual disability and then I chose two research methods - telephone interviewing and semi-structured interviews in the form of life stories.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace_Tereza Jandova_ 2024 finalni verze.pdfPlný text práce485,98 kBAdobe PDFView/Open
Posudek vedouci_BP Jandova_final.pdfPosudek vedoucího práce115,06 kBAdobe PDFView/Open
oponent_Jandova.pdfPosudek oponenta práce181,4 kBAdobe PDFView/Open
JANDOVA_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce109,91 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56289

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.