Title: Zdravotně orientovaná cvičení u dětí s poruchou autistického spektra
Other Titles: Health-oriented exercises for children with autism spectrum disorders
Authors: Marešová, Lucie
Advisor: Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
Referee: Kavalířová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56904
Keywords: porucha autistického spektra;pohybová aktivita;kompenzační cvičení;zdravotní cvičení;motorický vývoj
Keywords in different language: autism spectrum disorder;physical activity;compensatory exercise;health exercise;motor development
Abstract: Diplomová práce se zabývá pozitivními účinky pohybové aktivity a zdravotního cvičení na celkový vývoj dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce bylo sestavit metodický zásobník zdravotně orientovaných kompenzačních cvičení pro rozvoj motorických kompetencí a fyzických schopností u dětí s PAS. V teoretické části práce je na základě rešerše odborné literatury zpracován komplexní pohled na problematiku PAS v souvislosti s vlivem zdravotních kompenzačních cvičení a dalších pohybových aktivit na bio-psycho-sociální vývoj dětí s touto jinakostí. Teoretická část slouží jako odborný podklad pro sestavený metodický zásobník cviků. Praktickou část tvoří metodický zásobník, který obsahuje soubor zdravotně orientovaných kompenzačních cviků a dalších aktivit vhodných pro děti s PAS.
Abstract in different language: The diploma thesis deals with the positive effects of physical activity and health exercises on the overall development of children with autism spectrum disorder (ASD). The aim of the work was to compile a methodological stack of health-oriented compensatory exercises for the development of motor competences and physical abilities in children with ASD. In the theoretical part of the work, a comprehensive view of the issue of ASD in connection with the influence of health compensatory exercises and other physical activities on the bio-psycho-social development of children with this otherness is elaborated based on a search of professional literature. The theoretical part serves as a professional basis for the compiled methodological stack of exercises. The practical part consists of a methodological stack, which contains a set of health-oriented compensatory exercises and other activities suitable for children with ASD.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KTV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Lucie Maresova.pdfPlný text práce4,92 MBAdobe PDFView/Open
posudek-OP-Maresova 2024.docPosudek oponenta práce236,5 kBMicrosoft WordView/Open
Maresova - VP.docPosudek vedoucího práce94 kBMicrosoft WordView/Open
Maresova L..pdfPrůběh obhajoby práce21,94 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56904

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.