Title: | Informovanost pedagogů na 1. stupni o tranzitorním objektu a jeho význam pro děti v 1.-3. třídě ZŠ |
Other Titles: | The awareness of pedagogues in the 1st grade about the transitory object and its importance for children in 1st-3rd grade of elementary school. |
Authors: | Zíková, Veronika |
Advisor: | Komzáková Martina, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56969 |
Keywords: | přechodový objekt;primární a sekundární přechodový objekt;terciární přechodový objekt;maskot třídy;přechodový rituál;attachment;třídní klima. |
Keywords in different language: | transition object;primary and secondary transition object;tertiary transition object;class mascot;transition ritual;attachment;class climate. |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá informovaností učitelů na 1. stupni o přechodovém objektu a jeho významu pro děti v 1.-3. třídě. Cílem práce je zmapovat informovanost učitelů o této problematice a zjistit, jakou mají zkušenost s žáky vlastnícími přechodový objekt. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku přechodových objektů a jevů, na vznik vazby k přechodovým objektům, rozdílnost mezi přechodovým objektem a hračkou, a utváření pocitu bezpečí ve školním prostředí. V praktické části je představen rozhovor s učiteli zaměřený na informovanost ohledně přechodových objektů a rituálů, jejich zkušenost s nimi, a připravenost pedagoga ohledně této problematiky. A také na utváření pocitu bezpečí ve třídě související s přechodovými objekty a rituály. |
Abstract in different language: | The diploma thesis deals with the awareness of teachers in the 1st grade about the transition object and its importance for children in the 1st-3rd grades. The aim of the work is to map teachers' awareness of this issue and to find out what experience they have with pupils owning a transitional object. The theoretical part is focused on the characteristics of transitional objects and phenomena, the emergence of attachment to transitional objects, the difference between a transitional object and a toy, and the formation of a sense of security in the school environment. In the practical part, an interview with teachers focused on awareness of transition objects and rituals, their experience with them, and the teacher's readiness regarding this issue is presented. And also to creating a sense of security in the classroom related to transitional objects and rituals. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zikova Veronika_Diplomova prace.pdf | Plný text práce | 13,97 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Zikova_posudek oponenta DP.pdf | Posudek oponenta práce | 430,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Zikova_posudek vedouci DP.pdf | Posudek vedoucího práce | 443,76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Zikova_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 359,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56969
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.