Title: Přístup k žákům s dyslexií na 1. stupni základní školy
Other Titles: Access to students with dyslexia in the first grade of elementary school
Authors: Seidertová, Michaela
Advisor: Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
Referee: Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56975
Keywords: specifické poruchy učení;dyslexie;diagnostika dyslexie;reedukace dyslexie;postavení žáka s dyslexií v třídním kolektivu
Keywords in different language: specific learning disabilities;dyslexia;diagnosis of dyslexia;re-education of dyslexia;position of a student with dyslexia in the class group
Abstract: Tato diplomová práce se zaměřuje na přístup k žákům s dyslexií na prvním stupni základní školy. Práce se dělí na dvě části. Teoretická část práce je zaměřená krátce na problematiku specifických poruch učení obecně. Dále je podrobněji zaměřena na dyslexii. Vymezení pojmu, diagnostika, reedukace, pohled na dyslexii z hlediska historického a postavení žáka s dyslexií v třídním kolektivu. V praktické části je obsažen výzkum, který byl zrealizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy z prvního stupně základní školy. Cílem bylo zjištění, jakým způsobem učitelé pracují s žáky s dyslexií, jak spolupracují s pedagogicko-psychologickou poradnou a s rodiči těchto žáků. Dále postavení žáka s dyslexií v třídním kolektivu.
Abstract in different language: This thesis focuses on the approach to pupils with dyslexia in the first grade of primary school. The work is divided into two parts. The theoretical part of the work is focused briefly on the issue of specific learning disorders in general. It is also focused on dyslexia in more detail. Definition of the term, diagnosis, re-education, view of dyslexia from a historical point of view and the position of the student with dyslexia in the class group. The practical part contains research that was carried out using a semi-structured interview with teachers from the first grade of elementary school. The aim was to find out how teachers work with pupils with dyslexia, how they cooperate with the pedagogical-psychological consultancy and with the parents of these pupils. Furthermore, the position of the student with dyslexia in the class group.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Michaela Seidertova.pdfPlný text práce1,05 MBAdobe PDFView/Open
Seidertova_posudek oponenta DP.pdfPosudek oponenta práce411,29 kBAdobe PDFView/Open
Seidertova-posudek vedouci DP.pdfPosudek vedoucího práce440,14 kBAdobe PDFView/Open
Seidertova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce370,01 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56975

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.