Title: Trvalé preparáty a jejich praktické použití ve výuce přírodopisu na základní škole
Other Titles: Permanent slides and their practical use in biology teaching in primary school
Authors: Zemanová, Kateřina
Advisor: Walter Jan, Mgr. et Mgr.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56997
Keywords: základní škola;trvalé preparáty;badatelsky orientovaná výuka
Keywords in different language: primary school;permanent slides;research-oriented teaching
Abstract: Bakalářská práce je zaměřená na přípravu trvalých preparátů jako výukového materiálu. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části je popsán rámcový vzdělávací program a výukové metody, které jsou klíčové pro efektivní přípravu výukových hodin, ve kterých jsou použity preparáty. Metodická část podrobněji popisuje proces tvorby trvalých preparátů dvou různých typů. Všechny trvalé preparáty byly zhotovovány za použití kanadského balzámu. Pro výuku byly zhotoveny preparáty vláken (chlup viz Obr. A, bavlna viz Obr. C a silon viz Obr. B), rybích šupin (viz Obr. D), končetin bruslařek (Obr. K), klíšťat (viz Obr. E) a křídel hmyzu (včely viz Obr. G, motýla viz Obr. I, chrostíka viz Obr. M, mouchy viz Obr. O, denivky viz Obr. Q). Na základně zhotovených trvalých preparátů byly vytvořeny aktivity pro žáky základní školy, které byly ověřeny na základní škole v Klatovech. Součástí bakalářské práce bylo i shrnutí hodin metodikou 3A. V něm jsou popsány krizové momenty, které během výuky proběhly, a jejich alterace.
Abstract in different language: The bachelor thesis is focused on the preparation of permanent slides as teaching material. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part describes the framework educational program and teaching methods, which are crucial for the effective preparation of lessons in which preparations are used. The methodological part describes in more detail the process of creating permanent preparations of two different types. All permanent preparations were made using Canadian balm. Preparations of fibres (see Fig. A for hair, see Fig. C, and nylon for Fig. B), fish scales (see Fig. D), limbs of female skaters (see Fig. K), ticks (see Fig. E) and insect wings (bees see Fig. G, butterflies see Fig. I, caddisflies see Fig. M, flies see Fig. O, daylilies see Fig. Q). On the basis of the permanent preparations, activities for primary school pupils were created, which were verified at the primary school in Klatovy. Part of the bachelor thesis was also a summary of lessons using the 3A methodology, which describes the crisis moments that took place during the course and their alterations.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace_Zemanova.pdfPlný text práce4,7 MBAdobe PDFView/Open
Zemanova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce462,53 kBAdobe PDFView/Open
Zemanova_oponent.pdfPosudek oponenta práce747,12 kBAdobe PDFView/Open
Zemanova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce147,5 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56997

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.